Test Car of The Year 2024 - Renault Scenic E-Tech : perfect compromis

4mnd geleden

Renault staat wel vaker op de shortlist van de Auto van het Jaar en heeft dit jaar zijn nieuwste elektrische model in de finale. Met een naam die niet onbekend is in de COTY-geschiedenis.

De allereerste generatie van de Renault Scenic werd in 1997 uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar. De jury werd toen overtuigd door het innovatieve design, de weelderige binnenruimte, veelzijdigheid en praktische kenmerken. De tijden zijn veranderd en de nieuwe Scenic, die nu volledig elektrisch is, heeft andere troeven. Toch respecteert hij een traditie: hij is gebouwd op het onderstel van de Mégane, maar dan met veel ruimere volumes dan dat model. Maar meer raakpunten met de modellen die in het verleden zijn naam droegen, moet je niet zoeken. De nieuwe Scenic schrijft een compleet nieuw verhaal…

Gezinswagen

De Scenic gebruikt misschien wel de technische basis van de Mégane E-Tech, maar vult die op zijn eigen manier in: de bodemspeling is 10 mm groter, de wielbasis is royaler, spoorbreedte voor- en achteraan zijn tien centimeter groter. En ook in zijn geheel is de Scenic beduidend groter (4,47 m lang, 1,86 m breed, 1,57 hoog). De binnenruimte is weelderig, met een bagageruimte van 545 liter (maximaal volume van 1.670 liter). Met andere woorden: perfect geschikt voor de bagage die je nodig hebt voor een vakantie mt het hele gezin. De achterbank verbergt trouwens een trucje dat tijdens het reizen zeker gewaardeerd zal worden: tablet- of smartphonehouders verborgen in de centrale armsteun.

Een andere specificiteit van de Scenic is het panoramische Solarbay-dak (dat niet geopend kan worden), gemaakt van elektrochromatisch glas. Met een druk op de knop verandert het van transparant naar ondoorzichtig en je kunt zelfs kiezen voor een verschillende mate van doorzichtigheid voor de voor- en achterhelft.

Wat we aan de voorkant van het interieur vooral waarderen is een sfeer die zeker modern is, maar niet karikaturaal modernistisch, zoals soms het geval is bij elektrische auto's die er futuristisch willen uitzien. De Renault Scenic E-Tech is opvallend normaal, met nog altijd voldoende knoppen om bepaalde functies op een directere manier te bedienen.

Stap vooruit

De basisversie van de Scenic, Comfort Range, krijgt een batterij van 60 kWh en een motor van 170 pk. In de Long Range is de motor goed voor 220 pk en 300 Nm, in combinatie met een batterij van 87 kWh. Er zijn vier uitrustingsniveaus in de catalogus: de Evolution en Techno bieden keuze uit verschillende aandrijflijnen, terwijl de Esprit Alpine en Iconic alleen beschikbaar zijn in de Long Range. Wat de actieradius betreft, met name dankzij de warmtepomp die standaard is ingebouwd vanaf het basisniveau, heeft Renault 420 km WLTP aangekondigd voor de basisversie en 620 km voor de Long Range. En we waarderen de transparantie van de constructeur, die aangeeft dat de actieradius op de snelweg eerder 370 km is (of minder, als je de 1.100 kg trekcapaciteit gebruikt). Bedankt voor die eerlijkheid, trouwens. In dezelfde geest leren we dat de Scenic snel kan worden opgeladen tot 150 kW en dat "je met 30 minuten opladen 2 uur op de snelweg kunt rijden". Dat is veel duidelijker dan "10-80%".

Enig onderstuur

En nu is het tijd om de weg op te gaan, achter het stuur van een auto die volgens Renault "een goed compromis tussen comfort en plezier" biedt. Wat comfort betreft, moet gezegd worden dat in een categorie (elektrische crossovers) waar het hoge gewicht een min of meer uitgesproken hardheid van de instellingen met zich meebrengt, de Scenic zonder twijfel een van de meest geslaagde auto’s is.

Maar er zijn geen wonderen: de ingenieurs zijn er nog niet helemaal in geslaagd om een elektrische auto net zo comfortabel te maken als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor.

Op het gebied van rijplezier willen we beginnen met het goede nieuws. Ten eerste is de tractie er in vergelijking met onze allereerste ervaring met de elektrische Mégane aanzienlijk op vooruitgegaan. Als de wielen dan toch nog even de neiging krijgen om door te slippen, dan corrigeert de elektronica dat onmiddellijk, heel fijn en adequaat. Anderzijds is er enig onderstuur dat weliswaar voorspelbaar is en progressief, maar net iets te vroeg komt om van echt rijplezier te kunnen spreken. En juist hier is het extra gewicht van de Scenic ten opzichte van de Mégane goed voelbaar.

Om te onthouden

Kortom, Renault is terecht trots op zijn compromis tussen comfort en plezier. Maar het woord "compromis" is belangrijk, want in deze nieuwe Scenic is alles perfect volgens de norm, waarvan niets op een opvallende manier afwijkt. Het doet ons een beetje denken aan de Golf, die een benchmark was voor alle kwaliteiten. De juiste manier om Auto van het Jaar te worden?

De Renault Scenic Comfort Range in cijfers

Motor: elektrisch ; 170 pk ; 280 Nm

Aandrijving: voorwiel

Versnellingsbak: automaat, 1

L/B/H (mm): 4.470/1.864/1.571

Kofferruimte (l): 545 - 1.670

Rijklaar gewicht (kg): 1.730

Batterij (kWh): 60

Actieradius (WLTP): 420 km

Norm (WLTP): 16,3 kWh/100 km

0-100 km/u: 9,3 s

Top: 150 km/u

Prijs: 39.950 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in