Testrit BYD Seal U : comfort troef

2mnd geleden | Nicolas Morlet

BYD blijft zijn gamma uitbreiden. Na de Seal-sedan is hier nu zijn SUV-tegenhanger, de Seal U. De twee modellen hebben echter minder gemeen dan hun namen doen vermoeden. En dat merk je ook onderweg.

De 'U' in het nieuwe model staat voor Utility, wat zijn praktischere aard moet benadrukken. Niet in de laatste plaats dankzij een brede achterklep waarachter op een aantrekkelijke bagageruimte van 552 liter schuilt. Dit volume wordt mogelijk gemaakt door de 60/40 deelbare zitbank, waarvan de rugleuningen in twee verschillende hoeken kunnen worden gezet. Wat de SUV en de sedan gemeen hebben, is een zeer goed gebouwd interieur. Het design is vrij conventioneel, maar de kwaliteit van de materialen, de afwerking en de afstellingen zijn echt premium waardig. Zoals alle BYD's heeft de SUV een groot centraal scherm dat kan draaien. Niet dat het gadget echt waarde toevoegt, vooral omdat het multimediasysteem nog steeds een beetje onoverzichtelijk is door de veelheid aan menu's. Het moet gezegd dat alle instellingen en parameters erop gebundeld staan en dat de uitrusting bijzonder rijk is, vooral op het gebied van actieve veiligheidsvoorzieningen. Deze bieden verschillende gevoeligheidsniveaus en kunnen worden uitgeschakeld. En dat is maar goed ook, want ze zijn in eerste instantie erg opdringerig.

BYD Seal U: in de wolken

Wat de Seals ook gemeen hebben is de 'Blade'-batterij. Deze uniek ontworpen batterij is dunner en veel brandveiliger dan de traditionele exemplaren. Maar, in tegenstelling tot de sedan, die wordt geleverd met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, is de U alleen leverbaar met voorwielaandrijving en een enkele motor van 218 pk. Dit is ruim voldoende voor een gezinsauto, vooral omdat de Seal U geen dynamische pretenties heeft. Zijn ding is duidelijk comfort. En dat doet hij heel goed, met comfortabele stoelen en een bijzonder soepele demping die zijn passagiers verwent. Daarom zullen we hem niet vragen te doen wat je van een sedan zou kunnen vragen: een bochtige bergpas met een knal te lijf gaan. De zeer zachte besturing en de uitgesproken koetswerkrol zullen je snel afschrikken.

Conclusie

De Seal U is ruim en comfortabel en biedt een geloofwaardig alternatief in het segment van de familiale SUV's. En met een actieradius van 420 of 500 kilometer afhankelijk van de accu (afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau) valt hij ruim binnen de norm. Maar hij heeft een groot gebrek aan esthetische, technologische of weggedragsmatige persoonlijkheid. Met een prijs tussen 42.740 en 45.740 euro biedt hij een goede verhouding tussen prijs en uitrusting (hij is zelfs goedkoper dan de berline), maar dat is niet bepaald scherp tegenover de concurrentie (Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Renault Scenic E-Tech, Tesla Model Y) met aanbiedingen die volop naar beneden werden bijgesteld. Gemakkelijk wordt de opgave dus niet...

Sterke punten:

- Hoogwaardig, goed gebouwde interieur

- Veel ruimte voor een gezin

- Geluiddemping en wegcomfort

 

BYD Seal U-ontwerp

Lengte: 4,78 m

Breedte: 1,89 m

Hoogte: 1,66 m

Koffervolme: 552 liter

Gewicht: 2.147 kg

Accu: 87 kWh

Vermogen: 160 kW/218 pk

Koppel: 330 Nm

Gemiddeld brandstofverbruik: 20,5 kWh/100 km

Verbruik tijdens test: 18,8 kWh/100 km

Actieradius: 500 km WLTP

Topsnelheid: 175 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,6 s

Basisprijs: 45.740 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in