Testrit Toyota Yaris 2024 : hybride forever !

1mnd geleden | Stephane Monsin

Bij de mid-cycle update bevestigt de stadswagen van Toyota zich meer dan ooit als een vertegenwoordiger van hybride technologie. Niet alleen verwijdert ze de benzinemotor uit haar catalogus, maar voegt daar bovendien een tweede geëlektrificeerde versie aan toe.

Wanneer een auto profiteert van enkele veranderingen in het midden van zijn levenscyclus, noemen we dat vaak een facelift. Maar hier, eerlijk gezegd, is er geen enkele chirurgische ingreep op het lichaam van de Yaris, die dus trots kan zijn op het feit dat hij nog steeds 100% natuurlijk is. Hooguit verrijkt ze haar garderobe, in de vorm van een nieuwe Première Edition afwerking beschikbaar in een nieuwe exclusieve Neptune Blue tint. Er zijn ook nieuwe velgen, en nieuwe interieurbekledingen, waarvan er één dat beroemde blauw overneemt voor de stoelstiksels.

Meer duimen omhoog

De andere zichtbare veranderingen bevinden zich ook in het interieur. Er is een nieuw configureerbaar digitaal dashboard (7 of 12,3 inch afhankelijk van de versie), dat leesbaarder en informatiever wil zijn. Echter, het gebruik en de configuratie zijn niet de meest intuïtieve die we hebben gekend. Nieuw is ook het multimediasysteem in het midden van het dashboard, weergegeven op een scherm van 9 of 10,5 inch afhankelijk van het afwerkingsniveau. Het systeem zelf krijgt intelligente spraakbediening, draadloze connectiviteit voor Android Auto en Apple CarPlay, een verbonden navigatie, evenals updates "Over The Air", ook geldig voor de rijhulpsystemen. Ook hier wordt de lijst langer, met onder andere het systeem voor geleidelijke stoppen van de auto in geval van onwelwording van de bestuurder, perifere bewaking bij het openen van de deur, en de herinnering aan aanwezigheid op de achterbank.

Tot slot is de belangrijkste nieuwigheid van deze Yaris 2024 natuurlijk te vinden onder de motorkap. Vaarwel aan de basisbenzinemotor van 125 pk. Maar Toyota laat toch de keuze van de wapens over, want de bekende hybride met 116 pk wordt vergezeld door een nieuwe versie die, dankzij een krachtigere elektrische motor, in totaal 130 pk en 185 Nm claimt. Het is deze versie die we hebben ontdekt.

Conclusie

Laten we eerst het "gebrek" wegwerken: hoewel Toyota van generatie op generatie vooruitgaat, is het hybridesysteem nog niet ontdaan van zijn doordringende geluid bij inspanningen. Aan de andere kant is de toename in vermogen onmiskenbaar merkbaar. Het maakt de Yaris responsiever, comfortabeler in alle omstandigheden, met name in een oefening waarvoor ze in principe niet is gemaakt: aanvallen op kleine landweggetjes. Niet gemaakt voor dat? Misschien de motor, maar met de 130 pk merken we nog beter hoezeer haar chassis er meer van wil. Stuurgedrag, wegligging, glimlach op het gezicht van de bestuurder... Hier is een kleine auto die goed haar kaarten weet te spelen. Ten koste van het verbruik? Helemaal niet, dat blijft haar absolute sterkte, en we noteerden 4,1 l tijdens de test. De nieuwe Toyota Yaris begint bij 26.690 €, maar reken op 32.870 € voor de 130 pk, alleen verkrijgbaar in de hogere afwerkingsniveaus.

Sterkte punten :

Eeuwige zuinigheid

Nieuwe krachtigere motor

Uitstekend chassis

 

Toyota Yaris Hybrid 130

Lengte: 3,490 m

Breedte: 1,745 m

Hoogte: 1,500 m

Koffervolume: 286

Gewicht: 1 175 kg

Gemiddeld verbruik (WLTP): 3,9-4,3 l/100km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 185 Nm

Max snelheid: 175 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,2 s

Prijs: 32.870 €

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in