Testrit Fiat 600e: een beetje zachtheid in deze brute wereld

2mnd geleden | Nicolas Morlet

De nieuwe Fiat 600 neemt het stokje over van de 500X. Het behoudt de algemene uitstraling van de kleine, ronde SUV en maakt van zijn elektrische aandrijving zijn speerpunt, in afwachting van toekomstige hybride versies.

Met zijn verleidelijke blik, zachte vormen en pastelkleuren is het moeilijk om niet te vallen voor de charme van de Fiat 600. Kleuren zijn bovendien van groot belang, aangezien, volgens het nieuwe beleid van Fiat, de 600 geen grijs in zijn kleurenpalet zal hebben. In plaats daarvan zijn er tinten die herinneren aan zijn Italiaanse thuisland met dromerige namen: "Blue Sea of Italy", "Orange Sun of Italy", "Sable Earth of Italy" of "Vert Sky of Italy". Hierbij komen rood, zwart en wit voor de (RED) afwerking, Fiat heeft zijn partnerschap met de liefdadigheidsorganisatie dierbaar aan Bono vernieuwd.

Verzachte Avenger

Laten we er niet omheen draaien: deze 600e is een (zeer) naaste verwant van de Jeep Avenger, uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2023. En dit is merkbaar binnenin, waar het onderste deel van het dashboard identiek is aan dat van de Amerikaanse. Maar ook hier zijn de hoeken verzacht, en de gehele bovenste helft is bekleed met zachte rondingen die natuurlijk een link leggen met de 500e. Alles is correct geassembleerd en de materialen en afwerkingen zijn wederom kleurrijk. De instrumentatie wordt natuurlijk weergegeven op een digitaal paneel, en multimedia maakt het mogelijk om apps van Apple en Android te gebruiken.

Achterin is de ruimte zeer geschikt voor gezinsgebruik, waar deze plekken voornamelijk door kinderen zullen worden gebruikt. Echter, de kofferbak heeft slechts 360 liter, wat aan de lagere kant is voor deze categorie.

 

Comfort boven alles

De Fiat 600e gebruikt de 54 kWh batterij en de 156 pk motor die gemeenschappelijk zijn voor de meeste elektrische auto's van Stellantis. Een combinatie die veel zachtheid en levendigheid biedt aan deze kleine SUV, vooral in en rond stedelijke gebieden. Maar hij toont zich ook zeer comfortabel op de weg, waar zijn comfort en zelfverzekerde gedrag nooit tekortschieten, zelfs niet wanneer het tempo toeneemt.

Conclusie

Met zijn verzorgt comfort en uiterlijk zonder enige agressiviteit, belichaamt de Fiat 600 een vorm van automobiele zachtheid, die iedereen zal aanspreken die valt voor de look van de 500, maar meer ruimte en praktische bruikbaarheid nodig heeft. En deze elektrische versie is het overwegen waard, aangezien zijn aandrijving goed past bij dit temperament. Vooral omdat de 406 km WLTP per batterijlading realistisch zijn, aangezien we tijdens deze test het officiële verbruik van 15,1 kWh/100 km hebben bereikt. De prijs begint bij 36.000€ voor de (RED) afwerking, al volledig uitgerust.

Sterkte punten:

-        Zijn zachte stijl

-        Zijn rijcomfort

-        Zijn daadwerkelijke verbruik en autonomie

 

Fiat 600e

Lengte: 4,170 m

Breedte: 1,780 m

Hoogte: 1,520 m

Koffervolume: 360 l

Gewicht: 1 520 kg

Batterij: 54 kWh

Vermogen: 156 pk

Koppel: 260 Nm

Gemiddeld verbruik: 15,1 kWh/100 km

Verbruik tijdens de test: 15,2 kWh/100 km

Bereik: 409 km WLTP

Max snelheid: 150 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9 s

Prijs: 36.000€

Tags: Autotests Fiat
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in