Test Renault Scénic E-Tech : terug naar de top

3mnd geleden | Stephane Monsin

Na de Espace is het nu de beurt aan de Scénic om zich in de wereld van de SUV's te begeven. En hij gaat ook volledig elektrisch. Een compleet nieuwe richting, maar met de ambitie om in de voetsporen van zijn voorgangers terug te keren naar de top van de verkooptabellen.

Net als de eerste Scénic is het model uit 2023 nog steeds gebaseerd op een Mégane. Maar dan wel een elektrische Mégane. Hij is uiteraard langer, 4,47 meter, maar ook een centimeter langer en breder. En vooral, met zo'n naam, is hij veel royaler qua ruimte aan boord. Met name het koffervolume is toegenomen van 545 tot 1.670 liter. Hij beschikt ook over een aantal slimme functies. Allereerst is de sfeer aan boord helder dankzij het - helaas vaste - panoramadak van Solarbay, dat geen verduisteringsgordijn heeft. Dankzij de elektrochromatische behandeling kan het met één druk op de knop worden omgeschakeld van ondoorzichtig naar transparant. De achterpassagiers zullen ook de smartphonehouders in de centrale armsteun op prijs stellen, zodat ze tijdens lange ritten van hun multimedia kunnen genieten. De voorkant is traditioneler. Tenminste voor wie al eens in een elektrische Mégane E-Tech heeft gezeten. Er zijn twee grote schermen, één voor het instrumentenpaneel en één voor de multimedia, de laatste geleverd door Google Automotive, een toonbeeld van ergonomie en gebruiksgemak. En altijd met voldoende knoppen!

Gulden middenweg

Renault biedt twee versies van de Scénic: 170 pk in combinatie met een batterij van 60 kWh, of 220 pk en 87 kWh. Op de weg is de cross-over redelijk comfortabel, hoewel niet zo comfortabel als een Scénic met verbrandingsmotor. Zo is hij goed gedempt, ondanks een ietwat stug weggevoel. En het is echt een plezier om mee te rijden, wat vrij logisch is voor een auto die is afgeleid van de Mégane, die ook goed in elkaar zit. Deze efficiëntie wordt echter bereikt ten koste van elektronische rijhulpsystemen die te opdringerig zijn, hoewel ze vrij zacht ingrijpen (en gemakkelijk in hun hok te jagen zijn), om echt van 'rijplezier' te kunnen spreken. Dat gezegd zijnde, is het resultaat nog steeds erg goed voor een auto die voornamelijk door gezinnen zal worden gebruikt.

Conclusie

Als gezinsauto presteert de Scénic E-Tech Electric uitstekend, maar zonder echte hoogtepunten. Is dat echt een punt van kritiek? Waarschijnlijk niet, gezien het aantal modellen dat een eervolle carrière heeft gehad zonder veel karakter te tonen. Vooral omdat hij goed gepositioneerd is, met een prijs vanaf 39.950 euro voor een actieradius van 420 kilometer. Renault is eerlijk genoeg om "ongeveer 370 kilometer op de snelweg" te claimen. En 30 minuten inpluggen op 150 kW geeft "twee uur actieradius op de snelweg". De Long Range-versie biedt 620 km WLTP, voor 46.950 euro. Nogmaals, dit is goed gepositioneerd. Renault heeft dus alle redenen om ambitieus te zijn.

Sterke punten:

- Ruim en aangenaam interieur

- Ergonomisch en vrij 'normaal' dashboard

- Rijplezier en efficiëntie

De Renault Scénic E-Tech Electric

Lengte: 4.470 m

Breedte: 1,864 m

Hoogte: 1,571 m

Koffervolume: 545-1.670 liter

Gewicht: 1.730 kg

Accu: 60 kWh

Vermogen: 125 kW/170 pk

Koppel: 280 Nm

Gemiddeld brandstofverbruik: 16,3 kWh/100 km

Actieradius: 420 km WLTP

Topsnelheid: 150 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,3 s

Basisprijs: 39.950 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in