Test Honda Civic Type R : wat een geschenk!

3mnd geleden | Nicolas Morlet

In een tijd waarin de ene na de andere sportwagen met verbrandingsmotor wordt geofferd op het altaar van de Europese normen, is Honda zo lief geweest zijn Civic Type R bij ons op de markt te brengen - ongetwijfeld voor de laatste keer. En we kunnen ze niet genoeg bedanken!

Het lijkt lang geleden dat Golf GTI's het uitvochten met Mégane RS’en, 308 GTI's, Focus ST's, Astra OPC's, Leon Cupra's en natuurlijk Civic Type R’s. De enige die overblijven (of in de nabije toekomst zullen overblijven) zijn de eerste en... de laatste, die onverwacht opnieuw in de catalogus is verschenen in zijn nieuwe generatie. "Tegen alle verwachtingen in", want wie had gedacht dat Honda, het 'kleintje' van de Europese markt (alles welbeschouwd), een auto op de markt zou brengen met een CO2-uitstoot van 186 g/km, terwijl de EU daar drastische limieten aan stelt op straffe van zware boetes. Maar het risico wordt beperkt door strikt gecontroleerde volumes.

Maar we gaan zeker niet mokken! Deze Civic Type R heeft alle karaktertrekken waarmee hij de afgelopen 25 jaar naam heeft gemaakt: uitgebouwd koetswerk, ophanging op scheerhoogte, een driedubbele uitlaatpijp en natuurlijk een XXL-spoiler die prominent op de achterklep prijkt. Voeg daar nog een paar details aan toe die op het eerste gezicht minder zichtbaar zijn en je zult het ermee eens zijn dat de Civic Type R een statement maakt, zonder al te uitbundig te zijn, althans in de witte kleurstelling van onze testauto.

V-TEC-motor + manuele bak = geluk!

Aan boord zijn het de kuipstoelen en de rode bekleding die het verschil maken. Maar bovenal is er in het midden een hendel voor de handgeschakelde versnellingsbak! Ja, handmatig! Het is een zesversnellingsbak gekoppeld aan de beroemde 2 liter-V-TEC motor, hier opgevoerd tot 329 pk zonder een spoor van elektrificatie, met vier rijmodi die de reacties bepalen. Het resultaat is puur, mechanisch rijplezier dat zeldzaam is geworden... en zo leuk! Het gevoel van controle aan het stuur is alomtegenwoordig, dankzij de chirurgische precisie van de stuurinrichting en een vooras die licht en scherp is, dankzij de herziene ophanging. En omdat het mechanische differentieel uitzonderlijk efficiënt werkt, is deze Type R een echt plezier om mee te rijden voor een sportwagen met voorwielaandrijving.

Conclusie

De Civic Type R maakt gebruik van een eenvoudig, beproefd mechanisch recept dat zijn gelijke niet kent op het gebied van rijplezier. Voeg daarbij het - toch al bijzonder goed gebouwde - herwerkte chassis van de 'gewone' Civic en je hebt simpelweg de beste compacte sportwagen die momenteel op de markt is! Maar toegang tot dit opperste genot zal voorbehouden zijn aan een beperkte kring vanwege de prijs die Honda er nu voor vraagt: 60.000 euro! En zelfs 67.000 euro voor de S-versie, ontdaan van al het 'overbodige' (airco, navigatie, parkeersensoren...) en uitgerust met carbon elementen. Daarmee is hij bijvoorbeeld duurder dan een Audi S3 Sportback, maar het plezier achter het stuur is de prijs meer dan waard!

Sterke punten

- Wegligging en efficiëntie

- Uitzonderlijk nauwkeurige versnellingsbak

- Pure, mechanische rijsensaties

 

Honda Civic Type R

Lengte: 4.594 m

Breedte: 1.890 m

Hoogte: 1,401 m

Inhoud kofferruimte: 410 liter

Gewicht: 1.429 kg

Cilinderinhoud: 1.996 cc

Vermogen: 329 pk

Koppel: 480 Nm

Topsnelheid: 275 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,4 s

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,2 l/100 km

Testverbruik: 9,9 l/100 km

CO2: 182 g/km

Basisprijs: 60.000 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in