Test Ford Tourneo Custom - Feestje voor kroostrijke gezinnen!

3mnd geleden | Stephane Monsin

In een wereld zonder monovolume moeten grote gezinnen die in geen enkele SUV de ruime en praktische auto vinden die ze nodig hebben, zich wenden tot de minibus. Dit is de nieuwste toevoeging aan deze categorie, van een specialist op dit gebied.

Eerst even een correctie: we vinden de term 'minibus' een beetje simplistisch en eerlijk gezegd geeft deze niet weer hoeveel deze voertuigen de afgelopen jaren zijn geëvolueerd. Dit geldt in ieder geval voor de Transit, waarvan we niet kunnen laten hem 'de Transit' te noemen, ook al doet Ford er alles aan om ons duidelijk te maken: de Transit, dat is voortaan de grootste bestelwagen in het assortiment. De bestelwagen die we al generaties lang gewend zijn, is nu de Transit Custom, en de beschaafde, zo niet ronduit chique, versie heet nu de Tourneo Custom. Noteer dat ergens.

Je kan kiezen tussen de afwerkingen Trend (al zeer royaal, met bijvoorbeeld standaard het SYNc4-multimediasysteem en een aanraakscherm van 13 duim) en Titanium, en je kunt kiezen voor een lange versie van 5,45 meter, in plaats van 5,05 meter. De volgende keuze is het aantal zitplaatsen aan boord: je begint met acht, maar de passagiersstoel voorin kan worden vervangen door een tweezitsbank, zodat je er negen hebt. Als negatieve optie kun je ook afzien van de derde zitrij en genoegen nemen met vijf zitplaatsen. Natuurlijk kregen wij een lange, topversie, met negen zitplaatsen (waardoor er nog steeds meer dan 1.300 liter volume overblijft voor bagage), en een reeks aangename opties, zoals aparte airconditioning achterin, alle rijhulpsystemen, elektrisch bedienbare schuifdeuren en... laten we het daar maar op houden.

Gemakkelijk

De laatste keuze op dit moment is de kracht van de 2.0-diesel, de enige motor die beschikbaar is totdat de PHEV en 100% elektrische versies beschikbaar zijn. Deze motor is verkrijgbaar in versies met 130, 150 en 170 pk, met een manuele zesbak of een achttrapsautomaat, en met de optie van vierwielaandrijving op de versie met 170 pk. Wij hadden deze 170 pk met automaat, en wat kunnen we daarover zeggen? Het is gemakkelijk om de imposante afmetingen van deze mooie gezinsauto te vergeten. Gebruiksgemak en comfort zijn aan de orde van de dag en je voelt je onmiddellijk op je gemak achter het stuur, ook bij het manoeuvreren, wat uiteindelijk alleen een probleem is in de stad, waar je ruimte moet vinden om de 5,45 meter ergens in te passen.

Conclusie

De grootste kwaliteit van de Tourneo Custom is dat hij zijn inzittenden niet meeneemt in de wereld van de bestelwagens. Dat komt omdat deze versie een speciale, meer doordachte ophanging heeft. In vergelijking met de vorige generaties hoor je niet langer het minste geluid dat typisch is voor een nutsvoertuig, wanneer deze grote metalen doos over hobbels rijdt en zich in de bochten plooit. Een soepele demping, veel mechanische flexibiliteit, een goede geluidsisolatie, een geweldige uitrusting... Zeggen dat dit zowat een MPV lijkt, is er wat over, maar het is een praktisch voertuig dat zonder twijfel een volwaardig gezin en hun bagage kan vervoeren. En dan is er nog de kwestie van de prijs: vanaf 52.272 euro.

Sterke punten

- Binnnenruimte (uiteraard)

- Rijplezier, dat steeds meer op een auto gaat lijken

- Realistische motorkeuze (diesel)

 

Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue 170

Lengte: 5.005 m

Breedte: 2.275 m

Hoogte: 1.972 m

Bagageruimte: 1.354-5.472 liter

Gewicht: 2.350 kg

Cilinderinhoud: 1.996 cc

Vermogen: 170 pk

Koppel: 390 Nm

Maximumsnelheid: n.b.

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,4-11,1 l/100km

CO2: 195-291 g/km

Basisprijs: 58.322 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in