Wegtest HongQi e-HS9 2024: luxe op Chinese wijze

2mnd geleden | Nicolas Morlet

HongQi is de jongste Chinese fabrikant die zich op onze markt begeeft en onderscheidt zich van zijn landgenoten door zijn positionering. Met de grote e-HS9 wil HongQi niet de prijzen drukken, maar de concurrentie aangaan met de BMW iX, Mercedes EQS SUV en Lotus Eletre.

Aanvankelijk doet deze intro je wellicht glimlachen, want de Chinese merken worden nog steeds geassocieerd met een bepaald idee van 'lowcost'. Maar als je de grote e-HS9 ziet, met zijn flamboyante chroom en zijn niet mis te verstane status, en vooral zijn interieur, verdwijnen deze clichés snel. Aan boord vermengt gestikt nappaleder zich met de alomtegenwoordige schuimmaterialen en perfect passende inzetstukken. Voor kwaliteit en luxe hoeft HongQi bij niemand in de leer te gaan! Dat is nog meer het geval in de zespersoonsconfiguratie van het topmodel President, waar de bank plaatsmaakt voor twee comfortabele en ruime onafhankelijke zetels. Achteraan zijn de twee vouwstoelen standaard op alle modellen.

In deze leefwereld tellen we niet minder dan vier schermen: achter het stuur voor het instrumentenpaneel, in het midden en rechts voor multimedia en voertuigfuncties, en op de middenconsole voor de bediening van de airconditioning en bepaalde snelkoppelingen. Het is allemaal best praktisch, maar de navigatie- en app-opties zijn eerder matig en het systeem reageert niet altijd even snel. Jammer, want de standaarduitrusting is bijzonder rijk: 360°-camera, vierzonige klimaatcontrole, panoramisch schuifdak, enz.

In de wolken

Gezien zijn afmetingen (5,20 m lang) en zijn gewicht van 2,6 ton is het duidelijk dat de e-HS9 niet graag wordt geranseld. Het draait allemaal om soepel rijden, waarbij de zachte besturing en uitstekende luchtdemping de passagiers meenemen op hun kleine wolk. De prestaties zijn verre van belachelijk: met 551 pk onder het pedaal bereikte onze testauto de 0-100 km/u in minder dan 5 seconden! Het zit allemaal verpakt in een lekker wattig laagje... en met een geluidsisolatie die zeldzaam is in een auto.

Conclusie 

Zoals je kunt zien, verdient de HongQi e-HS9 zijn status als luxe-auto. Waarom dan deze score? Om twee redenen. Op dit niveau verwacht je het beste op het gebied van connectiviteit en functionaliteit, en de e-HS9 ontbreekt nog op beide punten. En ten tweede om zijn brandstofverbruik: tijdens onze testrit haalden we een gemiddelde van meer dan 32 kWh/100 km, wat erg hoog is, zelfs voor een SUV van dit type. Gelukkig geeft de grote batterij van 112 kWh in 'onze versie' een actieradius van 350 kilometer, maar het zal moeilijker worden met de bescheidener versies van 90 of 76,5 kWh. De prijzen variëren van 69.990 euro tot 102.995 euro.

Sterke punten:

- Materialen en opmerkelijke bouwkwaliteit

- Akoestisch comfort en demping

- Uitgebreide standaarduitrusting

 

HonqQi e-HS9 President Long Range

Lengte: 5,20 m

Breedte: 2,19 m

Hoogte: 1,71 m

Bagageruimte: 551 liter

Gewicht: 2.630 kg

Accu: 112 kWh (netto)

Vermogen: 405 kW/551 pk

Koppel: 750 Nm

Gemiddeld brandstofverbruik: 25 kWh/100 km

Verbruik tijdens test: 32,2 kWh/100 km

Actieradius: 515 km WLTP

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 4,9 s

Basisprijs: 102.995 euro (vanaf 69.995 euro)

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in