Europa versnelt met goedkopere elektrische wagens
Europa lijkt het tempo te willen opvoeren. Terwijl deze hervorming pas tegen 2026 werd verwacht, zou de Europese Commissie al op 10 december een nieuw regelgevend kader voorstellen om de productie van kleine elektrische voertuigen, met prijzen tussen 15.000 en 20.000 euro, te vergemakkelijken. Het doel is om de technische en veiligheidsvereisten te verlichten in vergelijking met die voor klassieke auto’s.
“Constructeurs moeten in staat zijn om nieuwe kleine modellen aan betaalbare prijzen te ontwikkelen”, verklaarde Stéphane Séjourné, Europees commissaris voor Industrie, tijdens de Automotive Industry Day in Parijs. Hij verduidelijkte dat het project een tussencategorie zou creëren tussen de quadricycles (zoals de Citroën Ami) en de klassieke wagens.
Een industrie en banen redden
Die plotselinge “haast” toont hoe dringend Europa reageert op de opmars van Chinese merken, die maand na maand marktaandeel winnen. Verschillende Europese toplui, onder wie John Elkann (Stellantis) en François Provost (Renault), vragen al maanden om soepelere regels om de kleine, in Europa gebouwde elektrische stadswagens nieuw leven in te blazen. Het idee van een “Affordable Small Cars Initiative”, waar Ursula von der Leyen in september al op zinspeelde, krijgt dus sneller vorm dan verwacht.
Voorlopig zou de nieuwe categorie enkel elektrische voertuigen omvatten. Maar gezien het belang van deze wankele industrie, zou het niet verwonderen als de regels later ook op kleine benzinemodellen worden toegepast, per definitie nog goedkoper. Europa lijkt nu bereid tot alle toegevingen om zijn autoproductie te redden. En het werd stilaan tijd.