Dacia Hipster Concept: tussen de Ami en de SUV
De Hipster vormt het perfecte evenwicht tussen de weinig praktische Citroën Ami en de vaak te dure kleine SUV. Achter zijn speelgoedachtige uiterlijk voor volwassenen schuilt een doordachte visie op de ontsporing van de autowereld. Terwijl de meeste stadsauto’s tegenwoordig bijna vier meter lang zijn en meer dan 25.000 euro kosten, durft Dacia het omgekeerde te doen: een elektrische kubus van drie meter, gericht op het essentiële zonder in te boeten aan gebruiksgemak. De Hipster wil niet verleiden met glitter, maar met slimme eenvoud: vier echte zitplaatsen, verrassende modulariteit en een bijna militante soberheid. Het doel is niet om te doen dromen, maar om te doen nadenken. Achter dit mini-avontuurlijke silhouet zou wel eens het verstandigste antwoord kunnen schuilen op de huidige autocrisis: een eerlijke, nuchtere en functionele vorm van mobiliteit.
Een manifest voor essentiële mobiliteit
De Hipster Concept is geen provocatie, maar een stellingname. Dacia ziet het als het Europese antwoord op de goedkope Chinese stadsauto’s, trouw blijvend aan zijn filosofie: eenvoudig, robuust en betaalbaar bouwen. Dacia breekt definitief met de conventies: het interieur heeft zelfs geen scherm meer – de smartphone van de bestuurder neemt alle functies over. Mocht de Europese Unie een nieuwe categorie microauto’s toelaten, dan zegt het merk klaar te zijn om in actie te komen. Nog geen productieversie, maar al een symbool: dat van een auto die ontdaan is van overbodige luxe, en helemaal klaar is voor het stadsleven.