Verkeersveiligheid: 12% van de Belgen controleert nooit de slijtage van zijn banden

3mnd geleden | Nicolas Morlet

Een onderzoek in opdracht van Apollo Tyres, in België bekend van het merk Vredestein, levert ons een reeks interessante, maar ook verontrustende gegevens op over de gewoonten van Belgische automobilisten als het gaat om hun autobanden. Meer dan één op de 10 bestuurders controleert nooit de staat van zijn banden.

Een onderzoek in opdracht van Apollo Tyres, in België bekend van het merk Vredestein, levert ons een reeks interessante, maar ook verontrustende gegevens op over de gewoonten van Belgische automobilisten als het gaat om hun autobanden. Meer dan één op de 10 bestuurders controleert nooit de staat van zijn banden.

Het klinkt misschien een beetje cliché om te herhalen, maar banden zijn het enige dat de auto met de weg verbindt. En toch realiseren we ons niet altijd hoe belangrijk ze dagelijks zijn. De cijfers van het onderzoek van Apollo Tyres tonen dit nog maar eens aan. Hoewel 86% van de bestuurders zegt dat ze hun banden controleren op overmatige slijtage of schade, doet slechts de helft van hen dit maandelijks (21%) of driemaandelijks (22%). Omgekeerd doet 15% dit slechts één keer per jaar of minder. En 12% van de ondervraagden voert dergelijke controles zelfs nooit uit! Ter herinnering: de minimale diepte van de groeven in het loopvlak (het deel dat in contact komt met de weg) moet 1,6 mm zijn. Onder deze drempel worden de grip en de remwerking minder, voornamelijk omdat ze niet meer voldoende water afvoeren. De veiligheid van de wegligging is dan niet langer gegarandeerd.

Hoe controleer je bandenslijtage?

De hoofdgroeven van banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren in de vorm van "hobbels" onderaan de groef, die, zodra ze worden bereikt, betekenen dat de band moet worden vervangen. Naast de slijtage-indicator hebben winterbanden ook een "speciale” winterslijtage-indicator met een diepte van 4 millimeter die de grens aangeeft van effectieve werking in winterse omstandigheden.

De juiste bandenspanning

Aan de andere kant zijn Belgische bestuurders vrij goed in het controleren van hun bandenspanning. 42% van de 1.000 ondervraagden voor de enquête zegt dat ze hun bandenspanning maandelijks aanpassen zoals aanbevolen door de fabrikant. Van hen doet 7% dat wekelijks en nog eens 7% om de twee weken. Nog eens 30% van de bestuurders voert minstens één keer per kwartaal een controle uit. Slechts 4% maakt zich nooit zorgen over de bandenspanning.

"Idealiter zou de bandenspanning elke 14 dagen gecontroleerd moeten worden, minstens één keer per maand en altijd voor een lange reis," adviseert Yves Pouliquen, Group Head of Sales & Marketing bij Apollo Tyres. "Bestuurders moeten ook regelmatig de spanning van de reserveband controleren, zodat deze kan worden gebruikt in geval van nood, aangezien deze banden vaak op een hogere spanning moeten werken.”

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in