Audi brengt… opnieuw een V6-diesel!

1d geleden Laurent Zilli

Wie had dat vijf jaar geleden voorspeld, toen elektrificatie alles leek te zullen overheersen? Toch kondigt Audi een grondig vernieuwde 3.0 V6 TDI aan voor de Q5 en de A6.

Na de terugkeer van echte fysieke knoppen in zijn interieurs — een zeldzaam en welkom gebaar in een industrie die bezeten is door touchscreens — toont Audi opnieuw dat het goed luistert naar wat klanten willen. Ditmaal zit de verrassing onder de motorkap: een V6 TDI van 299 pk en 580 Nm, gekoppeld aan een 48V-mildhybridesysteem dat allesbehalve “mild” is. Het kan tot 24 pk en 230 Nm extra leveren bij hernemingen en maakt korte, volledig elektrische verplaatsingen mogelijk bij manoeuvres of lage snelheid. Audi wil hiermee een realistisch antwoord bieden op de verwachtingen van vandaag: efficiëntie, zeker, maar ook comfort en een herkenbaar mechanisch karakter.

Elektrische compressor

De grote nieuwigheid is de elektrische compressor, nu geïntegreerd in het motormanagement. Die werkt samen met de turbo in een tweestaps overdruksysteem dat de turbolag vrijwel elimineert en zorgt voor een onmiddellijke en veel gelijkmatigere krachtopbouw dan bij vorige V6 TDI’s.
De motor is bovendien compatibel met HVO 100, een brandstof op basis van gehydrogeneerde plantaardige oliën die de CO₂-uitstoot met 70 tot 95 % kan verminderen. Audi gebruikt deze brandstof nu al in zijn Duitse fabrieken — een teken dat de transitie ook kan verlopen via de optimalisatie van bestaande verbrandingsmotoren. Kijkt Europa mee?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in