De plug-in om Lotus te redden

3w geleden Laurent Zilli

Enkele jaren geleden waagde het merk van « Light is Right » zich aan loodzware, 100% elektrische modellen. Een slechte gok: Lotus gaat nu dus opnieuw de technologische bocht nemen.

Laten we eerlijk zijn: het was duidelijk dat de monocultuur rond de rudimentaire Elise (en haar afgeleiden) vroeg of laat het einde van Lotus zou inluiden. Het merk moest zijn gamma dringend “verbreden”. Maar toen bleek dat die verbreding vorm kreeg als een enorme SUV en een imposante berline, allebei volledig elektrisch, waren onze eerste gedachten (sic) niet bepaald: “Oef, Lotus is gered”. En inderdaad, enkele jaren later ligt de realiteit op tafel, en niet alleen bij Lotus: in het sportieve topsegment slaat het elektrische recept nog minder aan dan elders. De strategen bij Geely, eigenaar van Lotus (en van Volvo, Polestar, Lynk & Co, enz.), hebben daarom een koerswijziging aangekondigd.

Plug-inhybride

Vanaf 2026 zal Lotus inderdaad plug-inhybride versies lanceren “van zijn bestaande modellen”. Welke precies? De eerste in de rij is de Eletre-SUV, waarvan gezegd wordt dat hij gebruik zal maken van een 900V-architectuur voor het elektrische gedeelte (waardoor de laadtijden bijzonder kort zouden zijn), dat hij in totaal ongeveer 900 pk levert, en dat hij een totale autonomie van bijna 1.000 km moet halen. Welke motor Lotus voor het thermische gedeelte voorziet? Geen commentaar, maar aangezien het model in het eerste kwartaal van 2026 in China wordt gelanceerd, weten we dat snel genoeg. Lotus werkt bovendien aan een nieuw model, vermoedelijk een crossover, eveneens plug-in. Tot slot zal ook de laatste puur thermische Lotus, de mooie Emira, aan de beurt komen voor hybridisatie, zoals eerder aangekondigd, waarschijnlijk met mechaniek van Mercedes.

Tags: Insoliet Lotus

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in