Tips: hoe kies je de juiste motor in 2024?

1mnd geleden

Diesel, elektrisch, oplaadbare hybride, benzine of een alternatieve oplossing? Wij helpen je kiezen bij wat het beste past.

Diesel

Diesel heeft nog steeds bestaansrecht in 2024, maar niet voor iedereen. Ja, dit type motor verbruikt minder brandstof en stoot minder CO2 uit dan een benzinemotor, maar hij is vaak duurder in aankoop en onderhoud. Hij moet vaker naar de garage, je kunt er niet overal mee rijden vanwege de LEZ's (lage-emissiezones) en tweedehandsauto's raken tegenwoordig amper verkocht... Kortom, kies alleen voor een diesel als je ongeveer 40.000 kilometer per jaar rijdt en dan meestal over de snelweg. Als dát het geval is, en alleen als dat het geval is, kijk dan niet verder - diesel is voor jou!

Elektrisch

Om erachter te komen of elektrisch iets voor jou is, hoef je niet je jaarlijkse kilometeraantal te berekenen. Het enige wat je nodig hebt is een oplaadpunt, bij voorkeur thuis. Vertrouw liever niet op het openbare netwerk en vermijd zo veel mogelijk snelladen. Niet alleen zijn ze gemiddeld net zo duur als een volle tank benzine, ze duren ook langer dan het vullen van een tank en een hoge frequentie tast de levensduur van de batterij aan. Kortom, elektrisch is goed, maar dankzij thuisladen wordt het alleen maar beter.

Plug-inhybrides

Plug-inhybrides worden steeds moeilijker te verdedigen. Ze zijn duurder in aanschaf en scoren op de tweedehandsmarkt niet per se beter dan een benzineauto. Ze zijn over het algemeen zwaarder, doen het met een kleinere verbrandingsmotor en een kleinere brandstoftank, en verbruiken ook meer brandstof als de accu leeg is. Het beste is dus om de batterij zo vaak mogelijk te gebruiken. Kortom, de oplaadbare hybride is ontworpen voor mensen die korte dagelijkse ritten kunnen maken in 100% elektrische modus, maar die tijdens de langere ritten die ze willen maken will terugvallen op de gemoedsrust van een verbrandingsmotor.

Benzine (hybride of niet)

En hoe zit het met benzine? Wel, dat is gewoon de voorkeursmotor in alle andere situaties, ook in de stad! En als je iets minder wilt verbruiken en vervuilen, kies dan voor een conventionele hybride of een mildehybride op 48 volt.

Alternatieve oplossingen

Er zijn ook alternatieven voor conventionele motoren, zoals waterstof, lpg of cng. Hoewel technologisch interessant, zijn er momenteel veel te weinig stations waar je waterstof kunt tanken om deze brandstof als een echt alternatief voor benzine of diesel te kunnen beschouwen. Lpg en cng hebben elk hun voor- en nadelen. Lpg is goedkoop aan de pomp, maar wordt over het algemeen niet standaard op een voertuig gemonteerd, behalve bij Dacia. Cng is minder vervuilend dan alle andere brandstoffen, maar de prijzen aan de pomp schommelen enorm, vooral sinds de oorlog in Oekraïne.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in