Volkswagen ID.Polo: de anti-R5 is in aantocht

3u geleden Laurent Zilli

Verwacht in 2026, maakt de Volkswagen ID.Polo een opvallende entree in een segment dat ondertussen fel betwist wordt. Hij komt met veelbelovende technische gegevens: tot 450 km rijbereik en een aangekondigde prijs onder de 25.000 €.

Bij Volkswagen wordt de ID.Polo nu gepositioneerd als een strategisch model, bedoeld om zowel gerust te stellen als te overtuigen. De keuze voor een voorwielaandrijving met motor vooraan onderscheidt hem van de andere ID-modellen en toont een duidelijke intentie: rijervaringen aanbieden die dicht bij die van een thermische Polo liggen. Compact met 4,05 meter lengte, is hij vooral breder en heeft hij een langere wielbasis, wat waardevolle centimeters oplevert voor de binnenruimte. Resultaat: een verbeterde bruikbaarheid en een koffervolume van 435 liter, ongebruikelijk voor een stadswagen.

Solide prestaties en groter rijbereik

Onder de motorkap zal de ID.Polo motoren bieden van 116 tot 211 pk, met een verwachte GTi-versie van 226 pk. Al is het de vraag of de term GTi nog past wanneer rijplezier meer gebaseerd is op onmiddellijk koppel dan op het karakter van de motor…
Qua batterij krijgt het instapmodel een 37 kWh LFP-batterij, goed voor ongeveer 300 km, terwijl de krachtigere modellen een 52 kWh NMC-batterij krijgen, waarmee meer dan 450 km haalbaar is. Snel laden moet ook een sterk punt zijn: tot 130 kW voor de krachtigste versies. Deze cijfers plaatsen de ID.Polo bij de beste van zijn categorie op het gebied van rijbereik en opladen. Verwacht in 2026, met een startprijs onder de 25.000 €, staat hij meteen in concurrentie met onder andere de Renault 5.

De ID.Polo zal zich onderscheiden door zijn technische kenmerken en binnenruimte. Het blijft afwachten of het zeer rationele, bijna conservatieve ontwerp hem niet achterlaat tegenover rivalen die gedurfder zijn qua stijl en emotie.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in