Mercedes-AMG E 53 Hybrid 2024: nobel als altijd

1mnd geleden | Laurent Zilli

Een grote verrassing is dit niet, want de CLE Coupé had ons al gerustgesteld over de aard van wat we onder de motorkap vinden. Maar het blijft leuk om te weten dat een Mercedes een zescilindermotor krijgt.

Voor AMG-klanten is een viercilinder blijkbaar acceptabel in de compacte segmenten. Vooral als het gewicht binnen de perken blijft. Maar als deze 'vierpitter' onder de motorkap van een Klasse ligt die door plug-inhybridisatie toch door de grens van 2 ton gaat, lijken klanten minder overtuigd. Gelukkig zien we stilaan dat de C63 AMG een uitzondering blijft, want na de CLE 53 AMG coupé is het deze keer de beurt aan de gelijknamige E-klasse om een zescilinder-in-lijn te verwelkomen. Het is dezelfde 3 liter van 449 pk als in de coupé, maar daar houdt het niet op voor de E-Klasse.

Plug-in

De grote Mercedes flankeert deze motor met de 9DCT-versnellingsbak met geïntegreerde elektromotor en een 21,22kWh-batterij (ongeveer 100 kilometer volgens WLTP). Het systeem ontwikkelt 585 pk (tot 612 pk in de modus Race Start, met het optionele AMG Dynamic Plus) en 750 Nm. Hiermee accelereert de E-Klasse AMG van 0-100 km/u in minder dan 4 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 280 km/u (elektronische limiet). Het slechte nieuws is dat als een C-Klasse plug-in meer dan 2 ton weegt met een viercilindermotor, dit uiteraard ook het geval zal zijn bij de E-Klasse AMG. Maar goed, de zescilinder brengt troost. En dat is nog niet alles. We hebben het hier over de AMG 53-versie. En het is vrijwel zeker dat er ook een E 63 AMG komt, die, zo wordt gefluisterd, géén genoegen zal nemen met een zescilindermotor...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in