Toyota hekelt de “valse hybrides”
Als we de experimenten uit het begin van de twintigste eeuw even vergeten, mag Toyota inderdaad beschouwd worden als de constructeur die de hybride wagen lanceerde én populair maakte. Het is dus niet vreemd dat het merk zichzelf als hoeder van de traditie ziet en het misbruik van de term aan de kaak stelt. De Sales & Marketing-directeur van Toyota Australië liet zich onlangs uit in een lokaal magazine: “Bij Toyota willen we weer duidelijkheid scheppen: er zijn hybrides die gericht zijn op efficiëntie, hybrides die gericht zijn op prestaties, en dan zijn er de mild-hybrids van 48 volt. En volgens ons is een 48-voltsysteem geen echte hybride.” Zijn technische argument: 48V-ondersteuning laat een voertuig niet toe volledig elektrisch te rijden, en verdient dus volgens hem de benaming “hybride” niet. Waarop wij antwoorden: “Rustig aan, vriend!”
HiLux
Om te beginnen zou iemand die man mogen vertellen dat er in Europa bij Toyota een 48V-versie van de HiLux in de catalogus staat, gepresenteerd als hybride. Nochtans kan dat systeem de wagen inderdaad niet zelfstandig aandrijven. Dat in tegenstelling tot sommige 48V-systemen die al jaren bij Suzuki of Stellantis worden gebruikt, en recenter bij VW, die tot 50 % van de tijd in de stad volledig elektrisch kunnen rijden. Je moet wel heel zacht met het gaspedaal omgaan om dat te optimaliseren, maar dat was net zo bij de allereerste generaties van de… Toyota Prius. Enfin, we zullen het die Australische marketingdirecteur niet kwalijk nemen dat hij zijn eigen markt verdedigt — en niet per se alle technologieën wereldwijd kent.