1.200 km op één lading: succesvolle test met de solid-state batterij van Mercedes

2mnd geleden Laurent Zilli

De ontwikkeling van nieuwe elektrische technologieën draait bij Mercedes op volle toeren. Dit keer bewijst de solid-state batterij haar nut tijdens een grootschalige snelwegtest.

De solid-state batterij geldt als de heilige graal van de elektromobiliteit, dankzij haar hogere energiedichtheid, stabiliteit, veiligheid en vooral snellere laadtijd. De ontwikkeling verliep complexer en duurder dan verwacht, waardoor ze nog niet in de auto-industrie wordt toegepast. Maar het komt dichterbij, en Mercedes heeft dat zojuist bewezen. Een EQS-berline werd aangepast om een solid-state batterij te ontvangen die qua formaat en gewicht identiek is aan de klassieke lithium-ionbatterij. Vervolgens vertrok de auto vanuit Stuttgart, de bakermat van het merk, richting Malmö in Zweden, via Denemarken.

Nog wat reserve

In de wagen zaten twee inzittenden en 60 kilo bagage. De buitentemperatuur schommelde tussen 17 en 25 graden, de airco draaide. De route werd geoptimaliseerd door de specifieke navigatie van de auto, rekening houdend met topografie, verkeersdrukte, buitentemperatuur en de energiebehoefte voor verwarming en koeling, en dat zonder gebruik te maken van veerboten. Het ging uiteraard om een realistische proef, geen slakkentocht: de Mercedes sukkelde dus niet langzaam over de snelwegen. Uiteindelijk legde de wagen 1.205 km af zonder laadstop. En bij aankomst gaf de boordcomputer nog een restbereik aan van 130 km. Een knap resultaat, dat de « range anxiety » die de elektrische groei afremt weleens kan doen verdwijnen. Nu blijft het wachten op het antwoord op twee vragen: hoe lang duurt het opladen, en hoe lang duurt het voor deze technologie gemeengoed wordt?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in