VW ID. Cross Concept: meer voorproef dan concept
Nog een bewijs dat de elektrische toekomst van VW niets «experimenteels» meer heeft. Een elektrische VW blijft in de eerste plaats een VW, en dat is wat klanten willen. Na de herkenbare Polo volgt dus de kleine elektrische SUV van het merk, die de stijl overneemt (en aanpast) van de T-Cross, waarvan hij de batterijversie wordt. Binnenin: zen-sfeer, zachte tinten, een dashboard met elegant textiel en de mogelijkheid om achterbank en passagiersstoel neer te klappen tot een slaapruimte. En jawel: de fysieke knoppen keren terug, zowel op het stuur als onder het centrale scherm.
Voorwielaandrijving
Met 4.161 mm lengte staat de ID. Cross Concept op hetzelfde platform als de ID. Polo. Net als die laatste breekt hij met de traditie van de andere ID’s: hier ligt de motor vooraan en drijft hij de voorwielen aan. Concreet levert hij 211 pk en een WLTP-bereik van zo’n 420 km.
Officieel nog een concept, maar bij VW geven ze toe dat dit nagenoeg de definitieve look is. De productieversie volgt zomer 2026, met commercialisatie nog datzelfde jaar. De richtprijs ligt rond 28.000 €.