Nieuwe Mercedes CLA: innovatieve hybride of elektrische kilometervreter?

1mnd geleden Laurent Zilli

Na maanden van teasen heeft Mercedes zijn nieuwe compacte berline onthuld, het eerste model binnen het nieuwe “multi-energie”-beleid. En om het moment kracht bij te zetten, schuwt de constructeur de technologie niet.

Voor Mercedes is de CLA een uiterst belangrijk nieuw model, omdat het de nieuwe strategie van het merk op het vlak van energiediversiteit inluidt. Gedaan met aparte gamma’s voor elektrische en thermische voertuigen: voortaan zal eenzelfde model zowel als 100% elektrisch als in hybride versie verkrijgbaar zijn, zoals dat bijvoorbeeld al het geval is bij Stellantis en BMW. Hoe dan ook verlegt de CLA enkele grenzen. In de elektrische versie mikt het model op een uitstekende aerodynamische coëfficiënt, een mangaan-kobalt batterij van 85 kWh en een innovatief systeem voor energierecuperatie tijdens het remmen, goed voor een aangekondigde actieradius tot 792 km volgens de WLTP-cyclus – een cijfer dat doorgaans met een korrel zout genomen moet worden.
Dankzij dit regeneratiesysteem en een warmtepomp die warmte-energie niet alleen uit de omgevingslucht, maar ook uit de transmissie en de batterij haalt, zou de werkelijke actieradius echter dichter dan ooit bij de theoretische waarden moeten liggen. Daarnaast rust de elektrische CLA op een 800V-architectuur, die snel laden tot 320 kW mogelijk maakt, waardoor de wagen in 10 minuten 325 km rijbereik kan terugwinnen. Mercedes zal ook een 52 kWh-batterij aanbieden, en de elektrische CLA zal verkrijgbaar zijn als achterwielaandrijver (270 pk) of als vierwielaangedreven versie met twee motoren (350 pk).

48V-hybride

Een andere optie is de hybride CLA, die een elektromotor van 27 pk combineert met een volledig nieuw 1.5-liter viercilinder benzinemotor. Deze zal beschikbaar zijn in versies met 136, 163 en 190 pk. De elektromotor, geïntegreerd in de 8-traps automatische versnellingsbak, wordt gevoed door een kleine 48V-batterij van 1,3 kWh. De cijfers doen vermoeden dat het hier om een mild-hybride systeem gaat, maar deze technologie wordt stilaan toegevoegd aan de lijst van lichte hybridemotoren die in staat zijn om een voertuig volledig elektrisch te laten rijden. Alle eer aan wie haar toekomt: de pioniers op dit vlak waren Suzuki en Fiat (voor Stellantis), maar de technologie blijft evolueren. Audi heeft zelfs onlangs een mild-hybrid systeem geïntroduceerd op de gloednieuwe Q5, dat bijzonder efficiënt blijkt. Kortom, de hybride CLA zal in veel situaties volledig emissievrij kunnen rijden, en dat tot 100 km/u.

Trop is te veel

Esthetisch gezien zal iedereen voor zich uitmaken of Mercedes er in geslaagd is een evenwicht te vinden tussen aerodynamische vereisten en de visuele identiteit van het merk. Voor ons zit het wel goed. Maar in het interieur haken we volledig af. Mercedes illustreert hier tot in het absurde hoe ver de schermenrage kan gaan. Dit interieur is allesbehalve de knusse en elegante cocon die je van een Mercedes verwacht. En erger nog: als je niet kiest voor het optionele derde scherm aan de passagierszijde, wordt het vervangen door een ordinair plastic paneel met sterretjes erop… Het is hoog tijd dat deze trend stopt

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in