Volkswagen neemt afscheid van de "volledig digitale" aanpak

8mnd geleden Laurent Zilli

Naar aanleiding van de ontevredenheid van klanten laten verschillende autofabrikanten de volledige touchscreenbediening in hun voertuigen achterwege en keren ze terug naar traditionele fysieke knoppen. Dit is ook het geval bij Volkswagen.

"Ik wil geen iPad verkopen met een auto eromheen." De voormalige CEO van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, verborg zijn frustratie niet in 2021 toen hij sprak over een fenomeen dat steeds groter werd in de auto-industrie: de volledige overschakeling naar touchscreens in voertuigen, waarbij fysieke knoppen werden vervangen en alle essentiële functies (airconditioning, multimedia, rijhulpsystemen…) werden gecentraliseerd in één enkel aanraakscherm. Tesla was een van de voorlopers van deze trend, en de opkomst van Chinese automerken heeft bijgedragen aan de verspreiding ervan bij verschillende andere fabrikanten, vooral in Europa.

Hyundai en Volkswagen stoppen met de volledige touchscreenbediening

Toch blijkt dat klanten deze aanpak niet willen, of in elk geval niet meer. Hierdoor beginnen meerdere automerken hun strategie te herzien en fysieke knoppen opnieuw te introduceren. Dit geldt bijvoorbeeld voor Hyundai, dat in november aankondigde dat "mensen gestrest, geïrriteerd en gefrustreerd zijn wanneer ze iets willen bedienen in een noodsituatie, maar dat niet kunnen." Nu is het de beurt aan Andreas Mindt, hoofdontwerper bij Volkswagen, om aan te kondigen dat het merk in zijn toekomstige modellen opnieuw fysieke bedieningselementen zal introduceren voor de vijf belangrijkste functies: volume, verwarming (links en rechts), ventilatie en de waarschuwingslichten.

Ook Euro NCAP maakt zich zorgen

Vorig jaar trok Euro NCAP, de Europese organisatie die de veiligheid van nieuwe voertuigen beoordeelt, eveneens aan de alarmbel. Ze verklaarde: "De nieuwe Euro NCAP-tests, gepland voor 2026, zullen autofabrikanten aanmoedigen om afzonderlijke fysieke bedieningselementen te gebruiken voor de basisfuncties. Dit zal de tijd die bestuurders met hun ogen van de weg afbrengen beperken en zo veiliger rijden bevorderen." Dat is goed nieuws voor de verkeersveiligheid.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in