Mercedes CLA Shooting Brake: eerst elektrisch, dan benzine

4mnd geleden Laurent Zilli

In het kielzog van de “berline” onthult Mercedes de Shooting Brake-versie van de CLA, een sleutemodel voor het merk. Deze uitvoering introduceert vernieuwingen, corrigeert enkele gebreken, maar helaas niet het voornaamste.

Enkele dagen geleden konden we plaatsnemen achter het stuur van de gloednieuwe Mercedes CLA, een belangrijk model voor het merk, aangezien het de nieuwe elektrificatiestrategie inluidt. Voortaan geen aparte gamma’s meer: elk model van het merk zal verkrijgbaar zijn als benzine/hybride én als 100% elektrische versie. De CLA Shooting Brake neemt dus de 84 kWh-accu over van de berline, evenals de aandrijfopties: een achteraan geplaatste motor (272 pk, 335 Nm) voor de 250+, of twee motoren en vierwielaandrijving (354 pk, 515 Nm) voor de 350 4Matic. Mercedes claimt tot 760 km WLTP voor de 250+, en 310 km bijladen in 10 minuten aan een snellader dankzij het laadvermogen van 320 kW.

Sterrenhemel

In deze eerder stijlvolle dan praktische break kan je toch 455 liter aan bagage kwijt (tot 1.290 liter met neergeklapte achterbank), plus nog eens 100 liter onder de voorklep. Nieuw in deze versie: het panoramisch dak – standaard op elke CLA – is elektrochromatisch en kan worden voorzien van tientallen kleine sterren met drie punten. Nutteloos, maar charmant. Heel wat nuttiger daarentegen: de Shooting Brake brengt fysieke knoppen terug op het stuur, in plaats van de aanraakvlakken die bij velen voor ergernis zorgden. Goed nieuws voor de ergonomie. Wat wél onveranderd blijft, is het element dat ons het meest teleurstelde aan de CLA: dat dashboard in de vorm van een muur, standaard voorzien van minstens twee schermen, en eventueel een derde voor de passagier. Een keuze die weinig ruimte laat voor het elegante design dat we van het merk verwachten – en zelfs goedkoop oogt als dat derde scherm ontbreekt en vervangen wordt door een plastic paneel.

De lancering van de Mercedes CLA Shooting Brake is voorzien eind 2025. De hybride versies volgen begin 2026.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in