Volkswagen voegt thermisch toe… aan zijn elektrische modellen
Na zeer sterk te hebben ingezet op 100 % elektrisch in de nasleep van Dieselgate, slaagt Volkswagen er voorlopig moeilijk in om zijn nieuwe filosofie breed door te drukken. Zelfs de ID. Buzz, nochtans unaniem geprezen om zijn uitstraling en design, weet commercieel niet echt door te breken. In die context bestudeert de Duitse groep ernstig de piste van elektrische voertuigen met range extender (EREV). Volgens Bloomberg overweegt Volkswagen deze technologie voor toekomstige berlines en SUV’s, bedoeld voor zowel Europa als Noord-Amerika. Officieel blijft de constructeur voorzichtig en stelt hij dat hij “de marktontwikkelingen nauwlettend opvolgt”.
Pragmatische reactie
Met andere woorden: verwacht in de komende maanden geen ID. Buzz “met motor” in de showroom, maar hoogstens bij een volgende generatie, als die er komt. En dat geldt voor een hele reeks modellen, niet alleen bij Volkswagen. In de praktijk duikt het onderwerp van de range extender immers steeds vaker op in discussies binnen de sector.
Ter herinnering: in dit concept rijdt de auto voornamelijk elektrisch, terwijl een kleine verbrandingsmotor als generator fungeert wanneer de batterij leeg is, zonder de wielen rechtstreeks aan te drijven. En nu de EU lijkt af te stappen van een totaalverbod op de verbrandingsmotor in 2035, zou de range extender wel eens één van de manieren kunnen zijn waarop de benzinemotor… verlengingen speelt.