Volkswagen-baas bevestigt het einde van de “ID”-reeks
EQ bij Mercedes-Benz, EV bij Kia, IONIQ bij Hyundai, e-tron bij Audi: toen ze enkele jaren geleden hun 100% elektrische gamma ontwikkelden, kozen constructeurs massaal voor nieuwe fantasierijke namen, waarbij ze hun traditionele benamingen opgaven om de verschillen met thermische of hybride varianten te benadrukken. Ook Volkswagen deed dat met zijn “ID”-gamma, dat momenteel zes modellen in Europa telt (zonder sportieve varianten) en nog meer in China. Maar het merk wil nu terug naar herkenbare namen: topman Thomas Schäffer zou aan zijn werknemers hebben laten weten (volgens de Duitse krant Wolfsburger Allgemeine) dat hij de ID-reeks wil stopzetten om weer terug te keren naar meer vertrouwde modelnamen.
Terug naar meer sprekende namen
Het eerste model dat dit illustreert, zou al begin september worden onthuld, op het autosalon van München! Daar zal Volkswagen de productieversie tonen van de ID.2All, een concept dat vooruitblikt op een nieuwe elektrische stadswagen die de concurrentie aangaat met de Renault 5, Fiat Grande Panda, Citroën ë-C3 en Hyundai Inster. Hij zou wel eens “Polo” kunnen gaan heten, met “e-Polo” als elektrische variant. Tenzij Volkswagen “ID” behoudt en enkel de cijfers laat vallen? Dan krijg je “ID.Polo”. In dat geval zou de ID.7 “e-Passat” of “ID.Passat” worden, de ID.Buzz “e-Transporter”, en de toekomstige ID.1 “e-Up”. Tenzij het merk beslist nieuwe namen te lanceren. Dat betekent dus niet dat de ID-modellen zelf verdwijnen (behalve de ID.5, die volgend jaar wel verdwijnt), maar wel dat het gamma wordt hernoemd: de nieuwe namen zullen waarschijnlijk worden ingevoerd bij de facelift van de verschillende modellen.