Staat BMW op het punt een ‘oude’ hybride technologie nieuw leven in te blazen?
De kleine BMW i3 wordt sinds 2022 niet meer gebouwd, maar het principe van de REx-versie, een compacte benzinemotor die uitsluitend dient om elektriciteit op te wekken, lijkt allerminst verdwenen. Volgens bronnen aangehaald door Bloomberg onderzoekt BMW momenteel range-extender-versies van twee modellen die weinig gemeen hebben met de voormalige i3: de X5 en de 7 Reeks.
Deze aankondiging past in een bredere beweging. EREV’s (Electric Range Extender Vehicles) winnen opnieuw terrein, niet alleen in China, waar deze formule een steile opmars kent, maar ook bij gevestigde constructeurs wereldwijd: Jeep bereidt een Grand Wagoneer EREV voor, Ram werkt aan een 1500-variant en Hyundai ontwikkelt een gelijkaardige technologie voor de Santa Fe.
BMW heeft alle troeven in handen
Voor BMW zou de stap des te logischer zijn, aangezien het merk al lang alle nodige technische componenten zelf ontwikkelt. Een X5 of een 7 Reeks biedt bovendien genoeg ruimte om een generator in te bouwen zonder in te boeten aan kofferruimte of interieurruimte, twee klassieke nadelen van deze technologie.
Of BMW de piste ook officieel bevestigt, blijft afwachten. Maar mocht de vraag naar EREV’s blijven groeien, dan zou München er goed aan doen een van zijn oude stokpaardjes opnieuw te benutten.