Mercedes brengt de knoppen terug in het interieur
De voorbije jaren kende de auto-industrie een race naar digitalisering: steeds grotere schermen, ellenlange menu’s en 100% touch-bediening. Mercedes deed daar, net als andere merken, volop aan mee, maar kreeg vaak kritiek op het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid van zijn interface. De feedback van klanten was duidelijk: om de airco te regelen, het volume te verhogen of een rijhulpsysteem te activeren, gaat er niets boven een klassieke knop of draaiknop. Zulke bedieningselementen geven directe toegang, zonder omweg via een touchscreen, waardoor de afleiding achter het stuur afneemt, zeker op de snelweg of in de stad.
Een hertekende ergonomie voor meer veiligheid
Dat betekent niet dat Mercedes de schermen volledig afzweert. De constructeur behoudt digitale interfaces en spraakassistenten voor de meer geavanceerde functies, maar combineert die nu opnieuw met fysieke bediening. Deze koerswijziging zou andere merken kunnen inspireren, gezien de vraag van bestuurders naar meer intuïtieve en veilige auto’s. Eén ding is zeker: in het interieur van morgen blijft de knop een vaste waarde. De elektrische GLC wordt het eerste model dat deze omslag maakt, waarna ook andere zullen volgen. De vraag is alleen of deze terugkeer van knoppen genoeg zal zijn om de ergonomie van weleer terug te vinden.