Deze elektrische Mercedes-motor is een revolutie
Het vorige record dateerde van juli: 738 pk voor minder dan 13 kilo. Yasa, de Britse dochter van Mercedes-Benz die gespecialiseerd is in axiale fluxmotoren, doet het nu nog beter: 1.005 pk, nog steeds voor 13 kilo! Een ongeziene verhouding tussen gewicht en vermogen, bereikt zonder exotische of dure materialen, enkel dankzij precisie-engineering en geavanceerd thermisch beheer. Volgens Simon Odling, verantwoordelijk voor nieuwe technologieën, overtroffen de testresultaten zelfs de meest optimistische simulaties. In continu levert de motor tussen 470 en 530 pk – genoeg om sommige V8’s te doen blozen.
Wie meer kan, kan ook minder
Voor Mercedes-AMG zal deze motor eerst de extreemste modellen aandrijven, zoals het GT XX-concept, om later zijn weg te vinden naar een sportieve versie van de CLA. Maar de ware schoonheid van deze technologie ligt in haar veelzijdigheid. Compact, efficiënt gekoeld en twee tot drie keer zo kracht-dicht als een klassieke motor, kan dit type motor ook passen in bescheidener voertuigen: lichte bestelwagens, stadsauto’s of zelfs motorfietsen. Met andere woorden: de jacht op vermogen dient hier een ander doel – de motoren kleiner en lichter maken, de actieradius vergroten en de kosten steeds verder omlaag brengen. Met vondsten als deze, en de belofte van de solid-state batterij, staan we misschien aan de vooravond van een nieuwe doorbraak in de wereld van de elektrische mobiliteit.