Volkswagen lanceert zijn elektrische sportmodellen GTX

1mnd geleden | Laurent Zilli

In afwachting van de naam ID.GTI houdt VW zich aan zijn belofte om elektrische prestatiemodellen te lanceren onder de naam GTX. Na de ID.4 volgen de ID.3 en ID.7 Tourer.

Achter het ietwat 'sportieve' uiterlijk van de ID.3 GTX, dat bijna te anoniem is, maar zo kennen we het merk ook weer, schuilt een elektrische compacte auto die serieus aan kracht wint. Deze versie maakt nog steeds gebruik van een enkele motor achterin in plaats van een tweede vooraan, en deze ontwikkelt 286 pk (en 545 Nm), wat 82 pk meer is dan de krachtigste ID.3 tot nu toe.

Deze GTX accelereert van 0-100 km/u in 6 seconden. Vind je dat nog te langzaam, dan kan je kiezen voor de GTX Performance met zijn 326pk-motor, waarmee je die chrono met vier tienden scherper stelt. We hebben ook vernomen dat de Performance standaard wordt geleverd met een DCC-gestuurd onderstel, maar we zouden graag willen weten of de ingenieurs al dat vermogen naar de achterwielen hebben aangewend om de ID.3 GTX wat speelser te maken. Daarover zal een testrit moeten beslechten. Uitgerust met een 74kWh-batterij, belooft de GTX een rijbereik van 600 km volgens WLTP.

Break...fast

De break ID.7 Tourer GTX gebruikt twee motoren (één voor, één achter), goed voor een gecombineerd vermogen van 340 pk. Volkswagen maakt nog geen prestatiecijfers bekend (afgezien van een topsnelheid van 180 km/u), maar zegt wel dat het model, naast het DCC-gestuurde onderstel dat als optie verkrijgbaar is, beschikt over ESP met een sportmodus, wat het rijgedrag van deze grote gezinsauto leuker maakt. De auto heeft een royale 86kWh-accu waarvan de actieradius nog niet bekend is, maar die snelladers tot 200 kW accepteert. Prijzen en lanceringsdata voor deze nieuwe GTX-modellen zijn nog niet bekend.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in