Van deze nemen we dit jaar afscheid

5mnd geleden | Laurent Zilli

Autofabrikanten beloven ons dit jaar veel nieuwe modellen, en elektrische auto's zullen waarschijnlijk in de schijnwerpers staan. Maar aan de andere kant zullen sommige modellen verdwijnen, zonder dat er per se een opvolger is.

In 2006 gebruikte Audi de technische basis van de kleine Lamborghini om zichzelf in de wereld van de supercars te lanceren. Achttien jaar later trekt het merk zich terug, want later dit jaar verlaat de allerlaatste R8 de productielijn, zonder opvolger. Ook aan het platform komt een einde, want de 'donor' Lamborghini Huracan gaat ook met pensioen. De Huracan wordt vervangen, maar we weten nog niets over de volgende baby-Lambo. We weten evenmin of Maranello van plan is om de F8, die aan zijn laatste jaar bezig is, te vervangen. Eigenlijk is dat onwaarschijnlijk, aangezien de F8 wordt vervangen door de 296. En aangezien de SF90 gedeeltelijk werd geëlektrificeerd, was de F8 waarschijnlijk de laatste auto van het merk met strikt een V8-motor centraal achterin. Ook wuiven we de Bentley W12-motor, de Mercedes CLS en zijn directe rivaal, de Audi A7 Sportback, uit.

Een diep verlies

Natuurlijk zal het einde van deze carrières alleen gevolgen hebben voor een elitegroep van kopers, die zich in de zetels zullen nestelen van een supercar die jonger en modieuzer is. Gewone stervelingen worden directer getroffen wanneer de volgende twee resoluut democratische modellen verdwijnen. De eerste is de Fiat Tipo. Geen bijzonder sexy auto, daar zijn we het over eens, maar hij heeft de goede smaak om een redelijk ruime, redelijk comfortabele compacte gezinsauto te zijn, die zowel technologisch eenvoudig als mechanisch betrouwbaar is, én vooral heel betaalbaar. Maar er is een andere fin-de-carrière die ons echt beroert. Dat van een van de beste stadsauto's van dit moment, en zelfs van de afgelopen tien jaar: de Ford Fiesta. Cool en zuinig in al zijn versies, met enorm veel fun in zijn wielkasten als de 200 pk sterke ST-versie. De Fiesta is een baken, en het feit dat Ford niet van plan is om een onmiddellijke, niet-elektrische opvolger te plannen wekt verbazing. Hoe dan ook, in 2024 is het definitief gedaan met de Fiesta.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in