Toyota bereidt een revolutionair stuur voor

6mnd geleden | Laurent Zilli

Je voeten gebruiken om een auto te besturen? Dat is verleden tijd! Toyota bestudeert een stuurwiel dat nog specialer is dan de afwijkende vorm doet vermoeden. En het idee is niet zo vergezocht.

Tot de nieuwe producten die Toyota eind deze week in Tokio presenteert, behoort dit conceptuele stuurwiel. Wat nieuw is, is niet de vorm. Iets soortgelijks bestaat al in de Toyota-familie. We hebben het getest op de  elektrische cross-over Lexus RZ en we kunnen je vertellen dat het na een zeer korte aanpassingstijd erg goed werkt. Maar deze keer gaat het concept nog een stap verder, want het stuurwiel bedient niet langer alleen de besturing. Het regelt ook de acceleratie en het remmen.

Regeneratie

Zoals je op de afbeelding kunt zien, heeft het stuur een versnellingshendel op de plek van de rechterduim, een beetje zoals op een quad, en een remhendel aan elke kant, gepositioneerd zoals op het stuur van een fiets of motor. Onze eerste reactie is waarschijnlijk dezelfde als die van jullie: wat heeft het voor zin om de pedalen te vervangen? Maar bij nader inzien denken we dat er wel iets voor te zeggen valt. Ten eerste zou het nieuw zijn om een 'fabrieksmatige' oplossing aan te bieden voor mensen met beperkte mobiliteit. Ten tweede zouden we graag remhendels op een elektrische auto zien. Iedereen die dit wel eens heeft meegemaakt, weet dat het in de vertragingsfase niet altijd eenvoudig is om met de rechtervoet de perfecte balans te vinden tussen vrijloop en regeneratief remmen. Met de vingertoppen zou de oefening met veel meer precisie kunnen worden uitgevoerd, wat de brandstofefficiëntie ten goede zou komen. In elk geval zijn we bereid om het te proberen zodra Toyota overweegt om het op de markt te brengen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in