RAM 1500 2025: schaft de V8-motor helemaal af en gaat voor meer elektriciteit

5mnd geleden | Nicolas Morlet

RAM onthult het modeljaar 2025 van zijn emblematische 1500 pick-up, met één - onaangename? - verrassing: alle V8-motoren verdwijnen uit de catalogus! Een echte revolutie voor het model. Gelukkig werd dit gedaan ten gunste van een nieuwe generatie zescilindermotoren en een oplaadbare hybrideversie met een recordbereik.

RAM wordt de eerste fabrikant binnen de Stellantisgroep, waarvan het bedrijf deel uitmaakt, die de nieuwe generatie 3 liter-zescilinder-lijnmotoren krijgt. Ze heten SST, voor Six-Straight Turbo, en worden op de pick-up aangeboden in de versies Hurricane en Hurricane High Output, die respectievelijk 420 en 540 pk leveren. Het vermogen is hoger dan dat van de motoren die ervoor in de plaats kwamen, maar ze markeren niettemin het einde van een tijdperk, met het verdwijnen van de fabelachtige 5,7 liter-Hemi V8 die totnogtoe werd gebruikt. Voorlopig is ook de TRX-versie, met zijn 712 pk sterke 6,2 liter Hemi V8, uit productie genomen. De 3,6 liter Pentastar e-Torque V6 blijft wel in de catalogus. Tenminste in de Verenigde Staten. Deze nieuwe versies arriveren de komende maandenwellicht  ook in Europa, dankzij importeurs die officieel door Stellantis zijn aangesteld, zoals AEC. Maar voor wie een V8 wil, is het tijd om haast te maken.

RAM 1500 2025: plug-inhybride

RAM zal ook een originele plug-inhybride variant aanbieden. Deze is uitgerust met de 3,6-liter Pentastar V6-motor, teruggeschroefd naar 177 pk, die fungeert als generator voor de twee elektromotoren die 340 pk (voor) en 323 pk (achter) produceren. Dat is een totaal van 663 pk! In combinatie met een accu van 92 kWh zou de Ramcharger een actieradius van meer dan 1.100 kilometer moeten bieden! Een model dat het geëlektrificeerde bereik van de grote pick-up, die ook verkrijgbaar is in een 100% elektrische versie, versterkt.

Nog stijlvoller

De nieuwe RAM 1500 behoudt natuurlijk zijn onnavolgbare uiterlijk, maar krijgt een scherpere voorkant, vernieuwde bumpers, andere velgen en een herzien gamma. Aan de top van het gamma staat de nieuwe afwerking Tungsten, in een gepolijste uitvoering, inclusief verwarmde en geventileerde naturel lederen stoelen met 24-voudige stoelverstelling voorin. De pick-up beschikt ook over een reeks assistentie- en comfortsystemen, waaronder autonoom rijden op snelwegen, een kleurenscherm met head-updisplay en een scherm van 10,25 duim voor de voorpassagier.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in