Peugeot Rifter 2024: we hadden meer verwacht van dit eerste facelift

Voor het poederen van zijn neus haalt de nieuwe Peugeot Rifter zijn inspiratie uit de nieuwste 3008. De voorkant straalt nog meer persoonlijkheid uit dan voorheen, met zijn driedelige lichtsignatuur die typisch is voor Peugeot-modellen. Deze cosmetische veranderingen, die kunnen worden aangevuld met twee nieuwe kleuren (Sirkka Green en Kiama Blue), gaan gepaard met een herzien interieur. De belangrijkste verandering is het verschijnen van een nieuw, groter centraal scherm met een diameter van 10 duim. Hogere uitrustingsniveaus krijgen ook standaard digitale instrumenten en een nieuw compact stuurwiel. De e-Rifter is nog steeds verkrijgbaar in twee lengtes en met vijf of zeven zitplaatsen; de tweede zitrij kan volledig in de vloer worden weggeklapt, wat nog steeds een uitzonderlijke modulariteit biedt.

Peugeot e-Rifter 2024: aanzienlijke toename in actieradius
Op technisch vlak zijn we echter nog steeds een beetje teleurgesteld. Hoewel er geruchten waren over een terugkeer naar verbrandingsmotoren op de Rifter (en zijn neven) via de nieuwe 136 pk sterke 1.2 liter PureTech Hybrid om de verkoop te stimuleren, is er in dit stadium nog niets veranderd. Alleen de elektrische versie is vernieuwd. En die krijgt niet eens de nieuwe, krachtigere 156 pk motor en de bijbehorende accu van 54 kWh. In plaats daarvan moet je het nog steeds doen met 136 pk en de batterij van 50 kWh, die desondanks een aanzienlijke toename van de actieradius biedt: 40 kilometer meer. Een aanzienlijke toename (15%) dankzij de warmtepomp en geoptimaliseerde regeneratie op drie niveaus met behulp van de peddels aan het stuurwiel. De totale actieradius bedraagt nu 320 kilometer. Dat is nog steeds relatief kort, maar de 'psychologische' grens van 300 kilometer is genomen, wat een voordeel zou kunnen zijn ten opzichte van zijn meest directe concurrent, de Renault Kangoo E-Tech Electric, die 'slechts' 285 kilometer voorlegt.
Een prijs is er nog niet, maar we hopen dat Peugeot een kleine inspanning levert als het hoopt er toch een paar te verkopen, want met zijn huidige prijs van 41.930 euro is hij in het nadeel ten opzichte van de familiale SUV's die in een prijzenoorlog verwikkeld zijn, aangezwengeld door Tesla. Merk ook op dat de Citroën ë-Berlingo, Opel Combo Electric en Fiat e-Doblo de komende dagen dezelfde technische wijzigingen zullen krijgen.
