Nieuwe Hyundai Nexo blijft trouw aan waterstof
Als pionier op het vlak van waterstof is Hyundai, samen met Toyota, een van de weinige constructeurs die een personenwagen (dus niet enkel bedrijfsvoertuigen) met een brandstofcel aanbiedt. Met andere woorden: een “waterstofauto”. Het Koreaanse merk blijft geloven dat deze technologie zijn plaats heeft naast andere aandrijfvormen, en brengt dus zijn derde model op de markt, na de ix35 FCEV (2013-2018) en de eerste generatie Nexo. Iets langer, iets hoger, en vooral veel assertiever qua design dan zijn voorganger, biedt de nieuwe Nexo uiteraard ook enkele technologische verbeteringen.
700 km in 5 minuten
Alle onderdelen van het brandstofcelsysteem zijn verbeterd. De cel zelf levert nu 110 kW, een stijging van 16 %. Deze cel voedt een motor van 150 kW (203 pk), via een bufferbatterij van 2,64 kWh, die dubbel zo krachtig is als voorheen.
En dan is er nog de opslagcapaciteit: de tank kan nu 6,69 kg waterstof bevatten, tegenover 6,33 kg bij het vorige model. Daardoor kan de nieuwe Nexo een rijbereik van 700 km claimen, in plaats van 660 km. En natuurlijk: dat rijbereik kan volledig worden bijgetankt in minder dan 5 minuten. Nu is het enkel nog wachten op een netwerkuitbreiding, want momenteel zijn er slechts 150 à 180 waterstoftankstations, waarvan het merendeel in Duitsland. De nieuwe Hyundai Nexo komt dit jaar op de markt, maar de prijs is voorlopig nog niet bekend.