Hier is de nieuwe Mercedes E-klasse, de eeuwige ster

11mnd geleden | Nicolas Morlet

Hoewel hij qua verkoopvolume is weggedrukt door zijn compactere broers (A en C) en SUV's, blijft de Mercedes E-Klasse het ware hart van het Mercedes-gamma. De nieuwe generatie vormt het brandpunt van het hele gamma met de ster. Hij belichaamt de link tussen de verbrandingsmodellen en de elektrische EQ-modellen, waarop zijn interieur is geïnspireerd.

De nieuwe E-Klasse is een echte referentie op de markt voor sedans en breekt met het classicisme dat gewoonlijk met zijn pedigree wordt geassocieerd. De lange motorkap, de kortere overhangen en de gestroomlijndere daklijn zorgen voor een dynamische maar serieuze uitstraling. Terwijl de klassieke chromen grille en de stervormige motorkap behouden blijven, hebben de AMG Line-uitvoeringen een originelere grille met een groot aantal driepuntige sterren, het embleem van het merk. De koplampen, verbonden door een zwart paneel zoals bij de Mercedes-EQ modellen, zijn standaard uitgerust met leds.

Hyperscherm en ruimte

De link met de elektrische modellen is het duidelijkst in het interieur. Als optie kan de E-Klasse worden uitgerust met het Hyperscreen, een dashboard waarbij drie schermen onder één oppervlak zijn samengebracht om eruit te zien als één geheel. En alle fysieke bedieningselementen, zoals het handige centrale touchpad, zijn vervangen door een alles-in-éénscherm dat tijdens het rijden nog steeds twijfel zaait.

De nieuwe E-Klasse stelt zich ook wat royaler op naar zijn passagiers toe. De bestuurder heeft vijf millimeter meer hoofdruimte dan in het vorige model. De wielbasis is met twee centimeter gegroeid, wat vooral de achterpassagiers ten goede komt: de knieruimte en maximale beenruimte zijn met respectievelijk 10 en 17 millimeter toegenomen. De elleboogruimte achterin is nog vrijer: deze bedraagt nu 1.519 millimeter, een toename van 25 millimeter en benadert het niveau van de S-Klasse. In de koffer kan 540 liter.

Benzine, hybride of... diesel!

Bij de introductie dit najaar wordt de E-Klasse leverbaar met vier motoren, waaronder twee plug-inhybrides. De E300e biedt gecombineerd 313 pk, een vermogen dat hij op de achterwielen of op alle vier de wielen overzet, afhankelijk van de voorkeur van de klant. De 380 pk sterke E400e wordt rechtstreeks geleverd met vierwielaandrijving. Dankzij de grote batterij van 25,4 kWh claimen ze een elektrische actieradius van 111 tot 118 kilometer! Dit betekent dat het gecombineerde brandstofverbruik belachelijk laag ligt, van 0,5 tot 0,9 liter per 100 km.

Daarnaast wordt de 204 pk sterke benzine E200 het instapmodel. En de Duitse benchmark geeft de diesel, die op sommige markten nog steeds erg belangrijk is, nog niet op met een 197 pk sterke 2 liter-motor, die in twee- of vierwielaandrijving wordt aangeboden. Deze motor zal uiteraard het zuinigst zijn, met een gemiddeld verbruik van 4,9 tot 5,8 l/100 km, tegenover 6,4 tot 7,3 l/100 km voor de benzine.

Topcomfort

Als Mercedes-berline zal de E-Klasse bijzondere aandacht besteden aan het comfort van de passagiers, met ophangingssystemen die het chassis en de carrosserie ontkoppelen van trillingen en weggeluiden, en een optionele Airmatic-ophanging die de auto in alle omstandigheden perfect stabiel houdt. Als optie kan de achteras meesturen om de wendbaarheid te verhogen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in