Hier is de gloednieuwe Skoda Fabia!

2j geleden | Nicolas Morlet

De vierde generatie van de Fabia is er. Sinds zijn lancering in 1999 is hij een klinkend succes voor Skoda. De nieuwe Tsjechische stadswagen is groter en ruimer, volwassener en geconnecteerder dan ooit. Maar vreemd genoeg, mist hij een klein iets.

 

De Skoda Fabia is nu langer dan 4 meter (4.108 mm), heeft royale proporties en een dynamischere lijn dan vroeger. Het interieur is best modern, met een dashboard dat lichter is gemaakt doordat bedieningstoetsen plaatsmaken voor een groot zwevend aanraakscherm met een diameter van maximaal 9,2 duim voor een geconnecteerd multimediasysteem (met een personal assistent via stemherkenning genaamd Laura). De bestuurder krijgt een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim op de hogere versies, zoals we dat inderdaad kennen van bij zijn neef, de Volkswagen Polo. Voor het eerst biedt de Fabia de inzittenden airco met twee zones.

Uiteraard put de nieuwe kleine Skoda uit de genenpool van de Volkswagengroep met een groot accent op veiligheidsuitrusting. Het gaat onder meer over adaptieve cruisecontrol met lane departure warning, dodehoekbewaking en een autonoom noodstopsysteem met fietser- en voetgangersdetectie.

 

 

Ruimer en intelligenter

De centimeters winst van de carrosserie leiden tot een comfortabeler achterbank en een gegroeide kofferruimte die met zo'n 50 liter is toegenomen tot 380 liter in totaal, niet minder dan een nieuwe maatstaf in deze klasse.

Trouw aan zijn slogan "Simply Clever" heeft Skoda bovendien vijf nieuwe praktische oplossingen toegevoegd. Het aantal lifehacks  komt daardoor op 43. Wat er op de lijst staat? Onder andere een ruitenkrabber in de tankklep, een paraplu in het bestuurdersportier en een flexibel en verwijderbaar tussenschot om de ruimte in de bagageruimte te organiseren.

 

 

Alleen benzine

Onder de motorkap treft u alleen nog benzinemotoren aan. Het gamma loopt van een kleine 1.0-liter met drie cilinders (65 en 80 pk) over een 1.5-liter-TSI met 150 pk en een 1.0-liter-turbo met 95 of 110 pk. De twee krachtigste kunnen met een automaat de baan op.

Het gamma is dus best uitgebreid en compleet, maar het mist enig spoor van elektrificatie. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik liggen daarom in het gemiddelde van het segment, zonder uitzonderlijk te zijn: 5,1 tot 5,6 l/100 km of 116 tot 142 g CO2/km (WLTP). Wedden dat dit kleine detail in de nabije toekomst nog zal worden rechtgezet? Want verder ontbreekt het deze Skoda aan heel erg weinig.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in