Facelift voor Dacia Spring

2mnd geleden | Nicolas Morlet

De Dacia Spring, een pionier onder de betaalbare elektrische auto's, heeft een grote update gekregen. Volledig opnieuw ontworpen, beter uitgerust en meer geconnecteerd, is hij nu beter toegerust om de opkomende concurrentie het hoofd te bieden.

De Dacia Spring heeft de nieuwe merkidentiteit van Dacia meegekregen die werd geïntroduceerd met de nieuwste Duster. Hij heeft nieuwe koplampen met de beroemde Y-vormige LED-signatuur en vooral een volledig opnieuw ontworpen voor- en achterzijde, waardoor hij onmiskenbaar een opvallende verschijning is. De afmetingen blijven identiek gebleven, op een paar millimeter na. Deze indruk kan ook komen van de 15-duimsvelgen of de twee nieuwe kleuren: Brick Red of Safari Beige, die een paar dagen geleden op de Sandero Stepway verschenen.

Vernieuwd en gedigitaliseerd interieur

Aan boord is de verandering net zo radicaal. Hier krijgt de elektrische stadsauto het multimediascherm van 10 duim van de nieuwe Duster, dat kan worden aangesloten op Apple CarPlay en Android Auto, evenals digitale instrumenten die worden weergegeven op een scherm van 7 duim. Het dashboard en de versnellingspook zijn opnieuw ontworpen en de middenconsole is uitgerust met Dacia's beroemde 'Youclip', waarmee speciale accessoires (zaklampen, opbergvakken, enz.) op verschillende plaatsen in het passagierscompartiment kunnen worden bevestigd. De bagageruimte van 308 liter is bijna net zo groot als die van de nieuwe Citroën C3, de concurrent van deze Spring, ondanks het feit dat hij 30 centimeter langer is. De Roemeense auto biedt optioneel ook 35 liter ruimte onder de motorkap. De uitrusting omvat verder verkeersbordherkenning en vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder.

Ongewijzigde technologie, met een goede reden

Dacia heeft het niet nodig gevonden om het motorenaanbod te herzien. Dus vinden we dezelfde 45- en 65pk-motoren die worden aangedreven door een 26,8kWh-batterij. En daar is een goede reden voor: Spring-klanten rijden gemiddeld 37 kilometer per dag, met een gemiddelde snelheid van 37 km/u. Dus zowel het vermogen als de actieradius van 220 kilometer volstaan ruimschoots! Ook het AC-laden is nog steeds beperkt tot 7 kW, omdat bestuurders voornamelijk thuis opladen. Maar een DC-lader van 30 kW is optioneel verkrijgbaar. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om kleine elektrische apparaten rechtstreeks via het stopcontact van de auto van stroom te voorzien (uiteraard met behulp van een adapter) dankzij de V2G-functie (Vehicle-to-Grid).

De marktintroductie staat gepland voor deze zomer maar prijzen zijn nog niet bekend. Deze zouden naar verluidt onder de 20.000 euro moeten blijven.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in