De Mercedes-AMG GT XX Concept zet prestaties boven autonomie
Zoals de naam al aangeeft, is de AMG GT XX Concept nog niet het productiemodel. Maar volgens designbaas Gorden Wagener ligt het design zo goed als vast. Al wijkt hij af van het Vision One-Eleven-concept, dat zelf geïnspireerd was op de Mercedes C111 uit 1969, blijft de AMG GT XX toch in de lijn van die voorgangers. Deze 5,2 meter lange vierdeurs-GT is uitgerust met drie elektromotoren: één vooraan en twee op de achteras, telkens één per wiel. Totale vermogen? Meer dan 1.360 pk. Hoewel deze elektrische AMG over vierwielaandrijving beschikt (4MATIC+), wordt de voorste motor alleen aangesproken wanneer nodig, om het verbruik te drukken. Maar Mercedes-AMG benadrukt dat deze GT XX gebouwd is voor prestaties, en alleen voor prestaties. Zo zouden de batterijen met innovatieve koeling herhaalde acceleraties met het volle vermogen toelaten, ongeacht het batterijniveau.
400 km in 5 minuten
Ook het laden belooft uitzonderlijk te zijn: de constructeur belooft dat je in amper 5 minuten zo’n 400 km rijbereik kunt bijladen! Deze AMG GT XX zou namelijk tot 850 kW aan laadvermogen aankunnen. Alleen: waar vind je een laadpaal die dat kan leveren? Om dergelijke cijfers te kunnen aankondigen, heeft AMG-partner Alpitronic een gloednieuw prototype van een laadstation ontwikkeld dat zo’n hoog vermogen via een standaard CCS-kabel kan leveren.
In zijn communicatie preciseert de constructeur uit Affalterbach: “De innovatieve elektromotoren gaan in 2026 bij Mercedes-AMG in serieproductie.” Met andere woorden: het productiemodel wordt voor 2026 verwacht. Maar tegen welke prijs? En wat zal het gewicht zijn van deze machine? Dat blijft nog even een raadsel…