Audi A6 PHEV: tot 106 km zonder uitstoot
Je zou kunnen zeggen dat het Audi A6-gamma echt voor ieder wat wils biedt. Of beter gezegd: de gamma’s, want er zijn twee totaal verschillende Audi A6-modellen: het 100 % elektrische model, en datgene dat de verbrandingsmotor in al zijn vormen aanbiedt. We hebben het hier over dat laatste. Na benzine, diesel en ‘milde’ hybrides (zij het met uitgebreide capaciteiten), is er nu de plug-in. Het systeem is gebaseerd op de ‘basis’ 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 204 pk. Daaraan wordt een elektromotor toegevoegd die geïntegreerd is in de zeventraps S tronic-versnellingsbak, samen met een batterij van 25,9 kWh. Er worden twee versies van het systeem aangeboden: 300 pk en 450 Nm, of 367 pk en 500 Nm. Dat knalt!
Wendbaarheid
Deze nieuwe versies van de Audi A6 beloven interessante prestaties. Energetische prestaties uiteraard, want de batterij belooft meer dan 100 km elektrische autonomie, ongeacht de gekozen versie of koetswerkvariant. Goed voor een homologatie tussen 48 en 63 g CO₂/km. Audi stelt bovendien dat het hybride functioneren bijzonder werd bestudeerd, zelfs wanneer de batterijen ‘leeg’ zijn, waardoor het aangekondigde gemiddelde verbruik in die situatie rond de 6,5 l/100 km ligt. Meer dan behoorlijk. Maar met prestaties bedoelen we ook rijplezier. Alle A6 PHEV's zijn standaard uitgerust met quattro-vierwielaandrijving én vierwielsturing. Dat belooft een flinke portie wendbaarheid op bochtige wegen en laat je optimaal genieten van het royale koppel. In België begint de Audi A6 PHEV bij 68.750 € voor de berline en 71.150 € voor de break.