Test Sym Maxsym 400: terechte comeback

2j geleden

De Maxsym 400 probeerde het al eens eerder tussen 2011 en 2016. Maar het huidige model heeft bijna niets gemeen met de vorige versie.

Sinds de release van de Maxsym TL 500 in 2019, hield het Taiwanese bedrijf zich wat discreet. De 400 is positief geëvolueerd met meer dynamische lijnen en een volledige LED-signatuur zowel voor- als achteraan. De uitrusting omvat ook talrijke voorzieningen zoals starten zonder sleutel, een in twee standen verstelbaar windscherm, twee royale opbergvakken met usb-stekkers, een grote, verlichte bagageruimte van 45 liter die plaats biedt aan twee integraalhelmen, abs, tractiecontrole en het abl-systeem dat het remlicht doet knipperen om de aandacht te trekken wanneer de bestuurder stevig in de ankers gaat boven 70 km/u.

Lichter gewicht

Onder de carrosserie zit een ééncilindermotor van 399 cc. Deze Euro 5-versie heeft 34 pk bij 6.750 opm en 39,5 Nm koppel bij 5.250 opm (32 pk en 31,4 Nm voor de oude versie). Het stalen buizen chassis is gloednieuw. Het is vooral lichter en stijver, waardoor de nieuwe Maxsym 400 compacter oogt dan de vorige, nogal lompe versie. Op de weegschaal zet het model 215 kilogram neer, 4 kilogram minder dan vroeger.

De scooter is zeer goed afgewerkt en heeft een brede zitting met stiksel en een kleine rugleuning voor de berijder. Het zadel staat 800 millimeter van de grond en laat een gemiddelde berijder (1,70 m) niet toe beide voeten plat op de grond te zetten. De bediening is functioneel, maar het dashboard komt een beetje verouderd over.

Voorbeeldig

Het uitlaatsysteem is enkel hoorbaar op de achtergrond en bij het starten zijn er amper trillingen. De cvt-transmissie stuwt je vlot voort: erg praktisch in het verkeer om vlot mee te kunnen! Bij hoge snelheden heeft de Maxsym 400 een bijna voorbeeldig rijgedrag. Alleen bij sterke wind en met de voorruit in de hoogste stand zult u golvingen voelen die eerder door de wind dan door de grenzen van het chassis worden veroorzaakt. Bij stilstand activeert de zijstandaard een parkeerrem op het achterwiel, terwijl je de middenstandaard omzeggens met je pink bedient.

Conclusie

Na 250 kilometer snel rijden, gaat het reservelampje branden. Er moet iets meer dan 11 liter in de tank, zodat het gemiddelde brandstofverbruik uiteindelijk aftopt op 4,3 liter per 100 kilometer. Zijn prijs van 7.299 euro is niet zijn grootste voordeel naast de Yamaha XMax 400 (identieke prijs), en zeker niet naast de Kymco Xciting S400i (6.499 euro). Dat telt ook in mindere mate voor de Honda Forza 350 (6.499 €), die iets minder krachtig is. Nu, de Maxsym 400 geniet momenteel van een promotie ter waarde van een cashback van 500 euro. Dan zakt de prijs naar 6.799 euro en stijgt de commerciële slagkracht.

Sterke punten

Goed uitgerust

Aangename motor

Handige draaicirkel

Sym Maxsym 400

Motor: ééncilinder

Cilinderinhoud: 399 cc

Maximumvermogen: 34 pk bij 6750 opm

Maximumkoppel: 39,5 Nm bij 5250 opm

Transmissie: riemaandrijving met variabele snelheid

Zithoogte: 800 mm

Eigen gewicht: 215 kg

Brandstoftank: 13 liter

Prijs: 7.299 euro

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in