Enkele jaren geleden waagde het merk van « Light is Right » zich aan loodzware, 100% elektrische modellen. Een slechte gok: Lotus gaat nu dus opnieuw de technologische bocht nemen.
Analogue Automotive wil naam maken met de VHPK, een radicale herinterpretatie van de al erg pure Lotus Elise S1. Ingrediënten: meer pk’s, veel carbon en geen passagier.
Hoewel de overstap naar elektrisch rijden in volle gang is, blijft de Britse fabrikant trouw aan zijn roots. Als eerbetoon aan zijn meest iconische eenzitters lanceert het vijf exclusieve speciale edities van de Emira.
De schitterende Lotus Emira, gelanceerd in 2021, werd aangekondigd als de laatste Lotus met een verbrandingsmotor, voordat het merk in 2028 volledig zou overstappen op elektrische aandrijving. Maar vandaag is dat plan volledig omgegooid.
Elke week wordt de lijst langer met fabrikanten die hun volledige elektrificatieplannen opschorten of uitstellen. Nu voegt ook Lotus zich daarbij, al hoeven puristen nog niet te vroeg te juichen …
De Britse fabrikant heeft zojuist beelden onthuld van een concept dat mogelijk de voorbode is van een nieuwe sportcoupé - minder exclusief dan de Evija, maar krachtiger dan de Emira. Puristen, houd je vast: dit gaat je niet leuk vinden.
Door de vertraging in de verkoop van elektrische auto's en de tarieven die de VS, Europa en binnenkort Canada gaan heffen op auto's die in China zijn geproduceerd, zijn de ambities van Lotus sterk gedaald.
In de hedendaagse autowereld is de zoektocht naar snelheid niet langer beperkt tot de momenten waarop de auto op topsnelheid rijdt. Tegenwoordig moet een auto ook snel zijn als hij... níét rijdt.