De Lotus Emira krijgt meer vermogen
Hoewel Lotus een van de meest vooruitstrevende luxeconstructeurs is in de overgang naar 100% elektrisch – met reeds drie batterijmodellen gelanceerd (de sportieve Evija, de SUV Eletre en de berline Emeya) – heeft het merk zijn historische klanten, die op zoek zijn naar lichte, puur thermische sportwagens, nog niet volledig de rug toegekeerd. Deze filosofie, “Light is right”, ligt immers nauw aan het hart van Colin Chapman, de oprichter van Lotus Cars. De Emira, een sportieve coupé gelanceerd in 2021, is een van de laatste vertegenwoordigers van dit tijdperk en krijgt vandaag een herziening van het gamma die haar prestaties verder opvoert…
40 extra pk’s voor de Emira Turbo SE
Tot nu toe was de Emira verkrijgbaar als First Edition. Deze versies veranderen nu van naam: de “Emira V6” voor de atmosferische versie met een 3.5L V6-motor van 400 pk (van Toyota) en de “Emira Turbo SE” voor de turboversie met een 2.0L viercilinder van 400 pk (+40 pk ten opzichte van de First Edition), afkomstig van AMG. De naam Turbo SE werd niet willekeurig gekozen: het verwijst naar een speciale versie van de Esprit uit 1987, waarbij “Special Equipment” of “speciale versie” bedoeld werd.
Standaard wordt deze versie geleverd met sportophanging, geventileerde remmen, 20-inch velgen en een alcantara-interieur. De wagen wordt geassembleerd in de historische fabriek in Hethel, VK, en heeft een prijskaartje van ongeveer 112.000 euro voor de Turbo SE en 115.000 euro voor de V6-versie.