Lotus Eletre hybride: alle details
We schreven het enkele weken geleden al: er kwam een plug-in hybride versie aan. De technische fiche bevestigt hoe ingrijpend die evolutie is. De Eletre “For Me”, voorlopig enkel voor China, combineert een 2.0-turbo van 275 pk met twee elektromotoren, goed voor… 952 pk in totaal. De batterij krimpt naar 70 kWh, de elektrische autonomie zakt naar 420 km (CLTC, zeer optimistisch) en van 30 naar 80% laden duurt amper acht minuten. Ondanks een gewicht van 2,6 ton sprint de SUV in 3,3 seconden naar 100 km/u.
Lotus kiest voor pragmatisme
Deze koerswijziging is geen ideologische breuk, maar een nuchtere reactie op de markt. Het premium EV-segment vertraagt, klanten willen nog altijd een veiligheidsnet op benzine en zelfs sommige dealers twijfelden aan het potentieel van een puur elektrische Eletre. Met deze plug-in hybride kiest Lotus voor een slimme middenweg: elektrisch genoeg voor vandaag, verbrandingsmotor genoeg voor de twijfelaars. Puristen zullen fronsen, maar commercieel kan dit het verschil maken — áls Lotus ook aan het rijgedrag werkt, want daar is volgens onze ervaring nog werk aan.