De Lotus Emira wordt “toegankelijker”

1w geleden Laurent Zilli

De ultieme sportwagen volgens de Lotus-filosofie verschijnt nu in een nieuwe instapversie die nauwelijks moet onderdoen voor de V6-variant.

Toegegeven, de échte Lotus-filosofie draait om extreme lichtheid. Denk aan de Seven, Elan en Elise, die stuk voor stuk ver onder het tonnetje blijven. Maar niemand betwist dat de legendarische Esprit een volwaardige Lotus is, ook al wogen de laatste versies ervan rond de 1.400 kilo. De Emira zit precies in datzelfde gewichtsegment, en oogt ronduit vederlicht in vergelijking met de betreurenswaardige elektrische modellen Eletre en Emeya, die elk ruim boven de 2,5 ton aantikken. Een ander fundament van Lotus is een bijzonder gunstige prijs-plezierverhouding. Dat geldt al voor de Turbo SE en V6 SE, die respectievelijk 110.690 en 114.790 euro kosten, en het wordt nog sterker met de nieuwe Turbo.

365 pk

Ook deze nieuwe uitvoering maakt gebruik van de geniale 2.0-liter viercilinder van AMG, gekoppeld aan een achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Maar het vermogen werd teruggebracht tot 365 pk (in plaats van 405 in de Turbo SE). Dat is meteen het enige technische verschil: het onderstel en de aerodynamische elementen blijven identiek aan de SE. Uiteraard is de standaarduitrusting iets minder compleet. Daardoor is er nu een Lotus beschikbaar voor minder dan 100.000 euro, om precies te zijn: 99.600 euro.
Tegelijk laat Lotus weten dat de V6 SE enkele verbeteringen heeft gekregen, met als doel het gewicht lichtjes te verlagen en het dagelijkse rijcomfort te verbeteren. Ter herinnering: de dagen van de V6 (afkomstig van Toyota) zijn geteld onder de motorkap van de Lotus, vanwege Europese normen. Een vervanging door een AMG-V8 zou in de pijplijn zitten.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren