Wegtest Hyundai Kona Electric: legt de lat en zijn prijs hoog

3j geleden

De Hyundai Kona, pionier onder de compacte elektrische SUV's, heeft een nieuwe look gekregen. Met een verfijndere stijl en nieuwe uitrusting moet hij beter het hoofd kunnen bieden aan een concurrentie die in nauwelijks drie jaar tijd explosief is gegroeid.

 

Esthetisch onderscheidt de nieuwe Kona Electric zich vooral door zijn nieuwe voorkant, die nu volledig glad is om zijn "nulemissie"-boodschap in ieders gezicht te gooien. De prominente grijze beschermingen zijn weg, de kleine SUV heeft nu een uniforme laklaag (inclusief dit nieuwe "Dive In Jeju"-blauw), die altijd kan worden opgefleurd met een contrasterend dak.

De veranderingen aan boord zijn beknopt. De meest opvallende is de verschijning van een nieuw digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim. Het interieur wordt nog steeds bediend met knoppen, waardoor de bedieningselementen tijdens het rijden zeer ergonomisch en intuïtief zijn. De beschikbare ruimte is dezelfde gebleven. De kofferbak van 332 liter is dus nog steeds 42 liter minder dan een Kona met verbrandingsmotor.

Anderzijds maakt de uitrusting, die vroeger al zeer goed was, een sprong voorwaarts, vooral op het vlak van veiligheid. Een noodrem begeleidt het achteruitrijden en er zijn dodehoekcontrole, hulp bij het verlaten van het voertuig en een signaal voor het vertrek van voorliggende voertuigen, praktisch in een file.

 

 

Recordbereik

De Kona Electric wordt nog steeds aangeboden in twee versies. De eerste combineert een elektromotor van 100 kW (136 pk) met een batterij van 39,2 kWh voor een rijbereik van 305 kilometer (WLTP); de tweede heeft een elektromotor van 150 kW (204 pk) en een batterij van een flinke 64 kWh. Hiermee claimt Hyundai een actieradius van 484 kilometer, een record in zijn klasse. En het goede nieuws is dat deze autonomie ook in het dagelijks verkeer haalbaar is, zelfs zonder een ei onder uw rechtervoet.

Anderzijds zorgt het vermogen ook voor sportievere sensaties op een open weg en mits u de sportmodus activeert. Spurten van 0 tot 100 km/u neemt maar 7,9 seconden in beslag. Ook bochtige wegen gaan hem goed af, dankzij de beperkte koetswerkrol. Maar goed, dat is niet zijn primaire bedoeling. Gezinshoofden zullen misschien een beetje meer filtering in de vering op ruwe wegen op prijs stellen, maar oncomfortabel is de Kona niet.

 

Conclusie

Ook na de facelift blijft deze Kona een van de beste kleine elektrische SUV's. Maar met een catalogusprijs van 37.999 euro voor het instapmodel (Twist 39,2 kWh) en 48.999 euro voor de geteste Sky-uitvoering met 64 kWh - de enige die profiteert van alle nieuwe hierboven vermelde functies - houdt de Koreaanse fabrikant vast aan zeer ambitieuze prijzen.

Bekijk het zo: was zijn concurrentie drie jaar terug mager tot zelfs onbestaande, dan moet hij het met zulke prijsclaims nu opnemen tegen de Peugeot e-2008 qua grootte, alsook tegen veel ruimere modellen zoals de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq of zelfs de befaamde Tesla Model 3. Nee, het wordt er niet makkelijk op tijdens de tweede helft van zijn carrière.

 

 

Sterke punten:

- Vernieuwde look, moderner en dynamischer
- Rijplezier is nog steeds top
- Recordautonomie in zijn klasse

 

Hyundai Kona Electric

Lengte: 4.205 mm
Breedte: 1.800 mm
Hoogte: 1.570 mm
Koffervolume: 332 l
Gewicht: 1.685 kg
Batterij: 64 kWh
WLTP-actieradius: 484 km
Vermogen: 204 pk
Koppel: 395 Nm
Topsnelheid: 167 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,9 s
Basisprijs: 48.999 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in