Testrit Ford Kuga Hybrid: zo efficiënt is eenvoud

3j geleden

Met al die heisa rond elektrische auto's en plug-ins zou men haast vergeten dat er ook stroomhulp zonder stekker bestaat. Een eenvoudiger en minder dure oplossing, maar daarom niet minder werkzaam.

 

We hebben het over conventionele hybridisatie, zoals Toyota die populair heeft gemaakt. De Ford Kuga, iets meer dan een jaar geleden gelanceerd (onder meer als plug-in), heeft nu ook zo’n eenvoudige hybride in zijn catalogus. Voor bedrijven is hij fiscaal minder bevoordeeld, maar gezinnen kunnen er in de praktijk heel wat geld mee besparen.

 

 

Ter herinnering...

Als dit de eerste test is die u van de nieuwe Kuga leest, dan geven we vooraf een paar algemene bespiegelingen. Vooreerst is deze generatie esthetisch niet de meest gedurfde. Ze geeft de voorkeur aan soberheid en zekerheid. De binnenruimte is vrij royaal, behalve in de kofferbak, die vanwege de accu's moet inbinden. Het volume bedraagt nu 411 liter, tegenover 475 liter in de klassieke versies, wat in dit segment sowieso al geen record is. Tenslotte mogen we niet vergeten dat Ford een zekere traditie in ere houdt om een interessante prijs/uitrustingsverhouding aan te bieden. Dat is nog steeds het geval. De nieuwe Kuga biedt bovendien alle gadgets en rijhulpmiddelen waar de hedendaagse bestuurder zo dol op is.

 

 

Maar de bijzonderheid van deze Hybrid zit duidelijk onder de motorkap. Hij wordt aangedreven door een 2,5-liter-benzinemotor, gecombineerd met een CVT en een elektromotor. De combinatie levert 190 pk, vermogen dat afhankelijk van de gekozen versie naar de voorwielen of naar alle vier de wielen wordt gestuurd. De bediening is heel eenvoudig. Uw enige taak is zo proactief mogelijk te rijden, waarbij het systeem zelf bepaalt wanneer de benzinemotor of de elektromotor, of zelfs beide tegelijk, moeten worden gebruikt. Hij zorgt ook voor het opladen van de kleine accu, waarmee u korte afstanden emissievrij kan afleggen en die ook assisteert op kruissnelheden. In gunstige omstandigheden (we verwijzen hier naar de buitentemperatuur) rijdt u gemiddeld meer dan 30% van de tijd in elektrische modus. In de stad is dat nog veel meer.

 

 

Conclusie

We reden met de Ford Kuga Hybrid tijdens de koudegolf aan het einde van de winter. Erg ongunstige omstandigheden dus, omdat de benzinemotor voortdurend het interieur moest  warmhouden. Desondanks noteerden we tijdens een rit in de hoofdstad in de spits een brandstofverbruik van 5,3 l/100 km. Het algemene gemiddelde (stad, nationale wegen en autosnelwegen) bedroeg 6,3 l/100 km. Dat is een uitstekend resultaat voor een voertuig dat ongeveer 6.000 euro minder kost dan zijn plug-inbroer. In Vlaanderen ligt de BIV bovendien laag, wat een extra stimulans is. Iedereen heeft helaas de mond vol van stekkerauto’s…

 

 

Sterke punten

- Veel lagere prijs dan plug-inversie
- Mooie verbruikscijfers mogelijk
- Rijplezier

 

Totale score: 16/20

 

 

Ford Kuga FHEV

Lengte: 4.614 mm
Breedte: 1.833 m

Hoogte: 1.675 mm
Koffer: 411 - 1.481 l
Gewicht: 1.773 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,4 l/100 km
Vermogen: 190 pk
Koppel: 200 Nm
Topsnelheid: 196 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,1 s
CO2 (WLTP): 125 g/km
Basisprijs: 31.942 euro

 

Tags: Autotests Ford
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in