Testrit BYD Seal 2023: Een té goede indruk?

7mnd geleden | Stephane Monsin

Onze testrit met de Seal, BYD's eerste elektrische sedan in het D-segment, bevestigt de - te? - goede indruk van de drie modellen die al te koop zijn. Maar er blijven een paar tekortkomingen.

Vanaf september versterkt de Seal het gamma van BYD in Europa, dat al bestaat uit de SUV’s Atto 3 en Tang en de berline Han. Deze modellen zijn over het algemeen geprezen door de critici, ondanks hun onvolkomenheden. De compactere Dolphin (sedan in het C-segment), die de drempelprijs moet verlagen, stelde de journalisten die er deze zomer in Madrid mee reden teleur. Maar we zullen moeten wachten op een uitgebreidere testrit om een beter beeld te krijgen van het model. BYD (Build Your Dreams) kan, evenmin als de andere merken, niet hopen dezelfde wonderen te verrichten door te besparen op de kosten. De batterijproducent, die twintig jaar geleden de autobranche betrad, is echter zo succesvol dat het nu Tesla uitdaagt voor de felbegeerde positie van grootste elektrische autofabrikant.

BYD Seal : gunstig geboren

Voor de Seal heeft BYD kosten noch moeite gespaard: de achterwielaangedreven versie die wij testten deed geen concessies aan de kwaliteit of de nauwgezetheid van de ontwikkeling. Net als zijn voorgangers is hij voorzien van een dubbele beglazing en maakt hij gebruik van het cell-to-bodyplatform, waarvan de stijfheid ten goede komt aan een chassis dat nauwkeurig, filtrerend (geen rolgeluiden) en zeer goed afgeveerd is. De Seal is vrij zwaar (2.055 kg), maar kan bogen op geschikte banden en remmen, en zet een fijne dynamische balans neer. Het resultaat is een plezierig rijgedrag... op voorwaarde dat je de rijhulpmiddelen uitschakelt, die te opdringerig zijn en ongelegen in werking treden.

De Seal is leverbaar met achterwielaandrijving (Design) of vierwielaandrijving (Excellence) en belooft een actieradius van respectievelijk 570 of 520 kilometer (gecombineerd, volgens WLTP) met een accu van 82,5 kWh. De batterij kan in dertig minuten worden opgeladen van 10 tot 80% bij een laadpunt van 150 kW. Dat is wat lang vergeleken met de BMW i4 en vooral de Tesla Model 3 - de referentie in dit segment - die respectievelijk 205 kW en maximaal 250 kW aankunnen.

BYD Seal : conclusie

Kan deze Seal zijn rivalen serieuze kopzorgen baren? Welzeker op het gebied van waargenomen kwaliteit en rijplezier. Wat het brandstofverbruik betreft moeten we afwachten, want andere BYD-modellen tonen zich nogal dorstig. Maar op digitaal gebied is er ruimte voor beterschap. Het draaibare centrale scherm is een leuke gadget, maar uiteindelijk van weinig nut omdat de multimedia zo pover en complex is. En hoewel er veel uitrusting wordt aangeboden, is de prijs niet zo scherp als verwacht: 46.990 euro voor de achterwielaangedreven versie en 51.990 euro voor de AWD. Deze prijzen liggen ongetwijfeld te dicht bij die van de vernieuwde Tesla Model 3 (45.970 tot 53.970 euro) om twijfelaars over de streep te trekken.

Sterke punten:

- Uitgebreide standaarduitrusting

- Rijplezier

- Goed ontworpen interieur

 

BYD Seal Design

Lengte: 4.800 m

Breedte: 1.875 m

Hoogte: 1.460 m

Koffervolume: 400 l (+ 53 l vooraan)

Gewicht: 2.055 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 16,6 kWh/100 km

Vermogen: 313 pk

Koppel: 360 Nm

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,9 s

Accu: 82,5 kWh (netto)

Actieradius (WLTP): 570 km

Basisprijs: € 46.990

Tags: Autotests BYD
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in