Test VW ID Buzz: "Combi" van de moderne tijd

2j geleden | Stephane Monsin

De ID Buzz is een eerbetoon aan de allereerste Transporter T1, bijgenaamd de "Combi". Zijn profiel en stijl knipogen vetjes naar zijn voorvader. Maar als teken des tijds, wordt hij enkel met een elektrische motor aangeboden. Een paar weken voor de officiële presentatie konden we er al eens mee de baan op.

In 2017 kondigde Volkswagen de wedergeboorte aan van de mythische Combi met de presentatie van de concept ID Buzz, 75 jaar later! Vandaag is het prototype geëvolueerd, maar de naam is behouden. Het acroniem ID is er om ons eraan te herinneren dat hij deel uitmaakt van het 100% elektrische gamma van Volkswagen, en Buzz echoot "Bulli", een andere bijnaam van de T1. Of is dat alleen maar om buzz te creëren?

Hoewel hij minder extravagant is dan de conceptversie, bezit het productiemodel nog steeds dat originele gewelfde design van de eerste T1. In de definitieve carrosseriekleuren zou dit extra duidelijk moeten worden, zeker in de tweekleurige uitvoering die nog meer charme zal hebben. De indeling van het interieur is klassieker dan wat we op het concept zagen, maar een amusant detail herinnert ons aan zijn verwantschap met de eerste Combi. Een discreet uitsteeksel uit het plafond strekt zich uit over de voorruit, alsof het de voorruit in tweeën splitst: een knipoog naar de "Split" uit 1947!

Wendbaar als een personenwagen

Deze 2.0 Combi zal een volledig elektrisch alternatief bieden voor de Transporter T6.1 (verbranding) en Multivan T7 (plug-inhybride). De ID Buzz Cargo zal drie zitplaatsen hebben en een volume van 3,9 m3 voor twee europallets. In de passagiersversie zullen vijf personen aan boord kunnen plaatsnemen, in afwachting van de goedkeuring van een derde rij, gepland voor 2023 (6 zitplaatsen), en een verlengde versie voor 2024 (7 zitplaatsen).

We hebben het nu even over de toekomst, want de ID Buzz is nog niet officieel onthuld zonder camouflage, daarop moeten we wachten tot 9 maart. Het model dat wij konden uittesten was nauwelijks gecamoufleerd, en leek dus sterk op de toekomstige productieversie. Achter het stuur rijdt deze bestelwagen eerder als een personenauto! Zijn zeer korte overhang vooraan zorgt voor een kleinere draaicirkel en zijn hoge rijpositie biedt een zeer goed zicht. Ook elke onregelmatigheid van de weg en elk storend geluidje worden doeltreffend geweerd.

Conclusie

Dit rijplezier staat natuurlijk niet los van zijn elektrische motor, die zowel een stille werking als een efficiënte acceleratie in de aanbieding heeft. De elektrische motor zorgt voor 204 pk en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen, nog een knipoog naar de allereerste Combi.

Hoewel de elektrische actieradius nog niet bekend is, weten we wel al dat de batterij een capaciteit van 77 kWh zal hebben en snelladen mogelijk zal maken. Volkswagen belooft toegang tot meer dan 270.000 oplaadstations in heel Europa. Hierdoor zal de elektrische "Bulli" ook met een gerust gemoed kunnen reizen, elektrisch of niet. Volkswagen loodst zijn erfgenis de 21e eeuw binnen.

Sterke punten:

- Aantrekkelijk silhouet en ontwerp

- Wendbaar (korte draaicirkel)

- Geluidsisolatie (voor een bestelwagen)

Volkswagen ID Buzz 77 kW

Lengte: 4,71 m

Breedte: 1,98 m

Hoogte: 1,93 mm

Koffervolume: 1.121 liter (ID Buzz), tot 3,9 m3 (ID Buzz Cargo)

Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.

Vermogen: 204 pk

Koppel: 310 Nm

Topsnelheid: 145 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

CO2-uitstoot : n.b.

Basisprijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in