Test Skoda Fabia: de slimste en veiligste in zijn klasse!

2j geleden

De nieuwe Skoda Fabia, die onlangs werd uitgeroepen tot beste "kleine gezinsauto" op het vlak van veiligheid, biedt ook een heleboel praktische tips waar we dol op zijn. Rest er nog : een grondige evaluatie van het rijgedrag en de kostprijs…

Als de nieuwe generatie Fabia op het eerste gezicht, vooral vooraan, niet zo nieuw lijkt, denk dan nog maar eens na: deze vierde generatie is gebaseerd op een van de meest recente technische fundamenten van de VW-groep. Met andere woorden, hij heeft nooit eerder zo dicht op de VW Polo en Seat Ibiza gestaan.

Deze verwantschap betekent ook dat de Fabia nooit eerder zo groot was! Deze generatie is de eerste langer dan 4 meter (4,11 m). Prettig voor de binnenruimte, net iets onhandiger voor het parkeren in de stad. Al maken de afmetingen en de draaicirkel hem nog steeds wendbaar in stadsverkeer.

Trotse eigenaars

Toen we het interieur van onze testversie ontdekten, raakten we gecharmeerd door het luxueuze design: het dashboard, de gebruikte materialen, de sfeerverlichting, enz. Op de kap van het dashboard staat zelfs in volle letters "Fabia" geschreven. De boodschap van Skoda is duidelijk: de klant mag trots wezen op zijn Fabia! Deze boodschap wordt verder versterkt door 43 ultrapraktische functies.

Daartoe behoren een parapluhouder in het bestuurdersportier, een ijskrabber in de tankvulklep en innovatieve opbergmogelijkheden in de grote bagageruimte van 380 liter, de grootste in het segment. De enige kritiek is… de technologische sprong voorwaarts. Waarom? Omdat de virtuele cockpit niet altijd eenvoudig en intuïtief te gebruiken is met de stuurwielbediening. In ieder geval, binnen de VW-groep hebben we al eenvoudiger gezien. Misschien dat het wel went na een tijdje…

Voorlopig doet de Fabia het met één motor, een driecilinder van 999 cc verkrijgbaar in vier versies: 1.0 MPI (zonder turbo) met 65 of 80 pk en 1.0 TSI met 95 of 110 pk. Later dit jaar volgt nog een 1.5 TSI-motor met 150 pk. Onze testauto droeg voorin de 1.0 TSI met 95 pk.  

Conclusie

Bescheiden als hij is, blijkt deze motor in staat om de geclaimde 5,1 l/100 km te verbruiken zodra hij 1.600 opm bereikt. Aangenaam zou zeker zijn om het schakelen over te laten aan een DSG-automaat, maar die is er alleen op de versie met 110 pk. Op hellingen moet je soms spelen met de vijfbak. En in de file is het soms moeilijk om opnieuw te vertrekken.

Wat dat budget betreft: onder de 20.000 euro zal je maar moeilijk een beter alternatief vinden! Opties incluis tikte de bestelbon van ons testmodel zelfs meer dan 26.000 euro aan. Hoewel dit nog steeds 2.000 euro goedkoper is dan de neef Polo, en je er meer voor terug krijgt, is dat al met al toch een fikse prijsstijging...

Sterke punten:

-  Praktisch

-  Ruime koffer

-  Kleine details die hem chique maken

Skoda Fabia 1.0 TSI 95pk

Lengte: 4,10 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,45 m

Koffervolume: 380 l

Gewicht: 1.142 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,1 l/100 km

Vermogen: 95 pk

Koppel: 175 Nm

Topsnelheid: 195 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 10,6 s

CO2-uitstoot (WLTP): 116 g/km

Basisprijs: 16.990 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in