Test Porsche Cayman GT4 RS: zonder respect voor de 911 GT3!
Door de "racemotor" van de 911 GT3 in de "kleine" Cayman te installeren, bewijst Porsche eens te meer dat het een merk van enthousiaste ingenieurs is voor wie niets, of bijna niets, onmogelijk is. We zijn gewend aan 500 paardenkrachten of meer in een 911. Maar datzelfde vermogen op de achterwielen van een Cayman? Dat is een primeur! Weet je waarom Porsche het zo ver heeft gedreven en er helemaal is voor gegaan? Omdat de volgende Cayman... 100% elektrisch zal zijn! Dus geniet van dit afscheidslied.
Racemachine
In zijn GT4-versie levert de Cayman al een behoorlijke hoeveelheid vermogen met zijn 420 pk sterke, atmosferische 4 liter-zescilindermotor. Maar onder de motorkap van de GT4 RS versie ligt de 4 litermotor van de 911 GT3. Het is niet hetzelfde blok. Het bewijs is dat de rode zone van het toerental 9.000 opm bedraagt, tegenover 8.000 opm voor de GT4-versie. En geloof ons, in de praktijk maakt dat een wereld van verschil!
Naast de motor is ook al het andere geoptimaliseerd voor intensief gebruik op het circuit: grotere remmen, gewichtsvermindering via koolstofvezel (-35 kg), magnesium velgen (-10 kg, optioneel), talrijke luchtinlaten voor de koeling van de remmen en de motor. De Cayman GT4 RS is een echte racemachine voor op het circuit, maar goedgekeurd voor op de weg. We zullen de details overslaan, maar hij is 50.000 euro duurder dan een "normale" Cayman GT4. En ja, we durven het te zeggen: we begrijpen waarom.
Orgasme
Zo kunnen we vertellen dat deze auto - tot onze grote verbazing - geschikt is voor de openbare weg. Porsche durfde het zelfs aan ons ook over een gewoon parcours te sturen. Maar wat belangrijk is, zijn adaptatievermogen blijft overeind. De reacties van de automaat zijn uitzonderlijk en het gebrul van de motor ronduit orgastisch. Hoe hoger je gaat, hoe beter het klinkt. Hij is zelfs luider dan een 911 GT3! De bereikte snelheden zijn verbluffend: 270 km/u tijdens onze test op het Portugese circuit van Estoril, met bochten die hij bijna even snel neemt als zijn grote voorbeeld, de 911 GT3, die als safety car de weg wees.
Conclusie
Met zijn motor midscheeps achterin is de Cayman gemakkelijker te besturen dan de 911 die zijn motor over de achteras draagt. Er is slechts 10 pk verschil tussen de twee, maar de Cayman is lichter. Kortom, wat laat hij nog over voor zijn grote broer? 3 km/u aan topsnelheid (318 tegen 315 km/u), achterwielbesturing en een meer gesofisticeerde voortrein. Maar voor de rest heeft Porsche zonder twijfel een van de meest uitzonderlijke modellen uit zijn geschiedenis gecreëerd. En toch staan er niet de drie cijfers "911" op.
Sterke punten:
- Symfonie van zijn mechanica
- Uitgekiende balans
- Waarde, die onvermijdelijk zal stijgen (beperkte productie)
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Lengte: 4,45 m
Breedte: 1,82 m
Hoogte: 1,26 m
Koffervolume: 125 (voor) + 136 (achter) l
Gewicht: 1.415 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,2 l/100 km
Vermogen: 500 pk
Koppel: 450 Nm
Topsnelheid: 315 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,4 s
CO2-uitstoot (WLTP): 299 g/km
Basisprijs : 153.065 euro