Test Opel Astra : tweede adem

2j geleden

Voor zijn zesde generatie ondergaat de Opel Astra een radicale koerswijziging met een geïnspireerd en aantrekkelijk design, state-of-the-art engineering en een sprong voorwaarts in algemene kwaliteit. Maar volstaat dat om de concurrentie bij te benen?

Sinds zijn debuut in 1991 heeft de Opel Astra de Volkswagen Golf in zijn vizier gehad in het C-segment van hatchbacks. Hoewel het altijd een goede auto is geweest, ontbrak het hem vaak aan originaliteit, met zakelijke interieurs en een exterieurdesign met weinig pit. De recente integratie in de Stellantis-groep heeft de situatie echter veranderd voor de Duitse autofabrikant, die zijn imago in een paar maanden tijd volledig heeft herzien. De Astra heeft de Vizor, de nieuwe voorkant die kenmerkend is voor de nieuwste auto's van Opel, en een slank en strak design dat zo dynamisch is als maar zijn kan.

Het interieur volgt deze nieuwe trend met een gestroomlijnd dashboard en daarop twee schermen van 10 duim. De AGR-goedgekeurde stoelen, optioneel leverbaar op alle modellen als ze niet standaard zijn, benaderen de perfectie. Voor de afwerking heeft Opel spectaculaire vooruitgang geboekt, maar we bespeuren nog steeds enkele kunststoffen van middelmatige kwaliteit, vooral op de bovenkant van de deurpanelen en op de middenconsole. Oppassen voor krassen dus.

Bekend platform

Schaalvoordelen hebben gevolgen. De Astra gebruikt het platform en de mechaniek van de Peugeot 308. Een auto geboren onder een goed gesternte. Opel kreeg de toestemming om zijn eigen parameters te ontwikkelen voor het weggedrag van de auto, dat nog altijd wordt omschreven als "Autobahnproof". Daarom werd de ophanging verstijfd voor minder carrosseriebewegingen. Hoewel Opel andere paden probeert te bewandelen, is het mechanische aanbod wel bekend, met als instapmodel de 1,2-liter-benzinemotor met 110 of 130 pk, gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat. Dan is er de plug-inhybride versie, met een 1.6-turbo op benzine gecombineerd met een 110 pk sterke elektrische aandrijflijn, goed voor 180 of 225 pk.

Met zijn 12,4 kWh grote batterij kan de Astra alleen in elektrische modus een WLTP-actieradius van 60 kilometer halen. Ten slotte is Opel de kilometervreters niet vergeten door met de 1.5 van 130 pk nog een  diesel aan te bieden, een mogelijkheid die bij de concurrentie steeds zeldzamer wordt.

Uitspraak

De Astra is een premiumauto met veel mogelijkheden en uitrusting die onderweg niet teleurstelt. De Duitse auto heeft een dynamisch weggedrag en voelt zich in zijn sas met eender welke motor. Afgezien van een nogal oncommunicatieve en overbekrachtigde besturing, kunnen we maar weinig kritiek uitoefenen op zijn rijgedrag dat gewoon prettig is.

Op een gemengd parcours noteerden we een gemiddelde van 6,5 liter per 100 kilometer met de 1.2-versie, een respectabel resultaat. De hybride daarentegen gedraagt zich zeer stil bij normale snelheid en drukt het gemiddelde naar 3 liter per 100 kilometer door intelligent gebruik te maken van zijn elektrische hulp. Aangenaam om naar te kijken en om mee te rijden, is de Astra een zeer aantrekkelijke auto geworden. Een van de betere in zijn klasse zelfs.

Sterke punten:

- Looks

- Afwerkingskwaliteit

- Aangename motoren

Opel Astra 1.2T 130

Lengte: 4,37 m

Breedte: 2,06 m

Hoogte: 1,44 m

Koffervolume: 367 l

Gewicht: 1.332 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,4-5,7 l/100 km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 230 Nm

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10 sec

CO2-uitstoot (WLTP): 127 g/km

Basisprijs: 26.250 euro

Tags: Autotests Opel
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in